Rządowy projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym został przyjęty przez senat z trzema poprawkami. Teraz ustawa dotycząca interoperacyjności kolei wraca do sejmu.
Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym (UC40), przedłożony przez ministra infrastruktury
rada ministrów przyjęła w lutym. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej związanych z interoperacyjnością systemu kolei oraz bezpieczeństwem kolejowym. Zmianie ulegną dokumenty związane z bezpieczeństwem, wydawane przewoźnikom kolejowym, aby umożliwiać im dostęp do infrastruktury kolejowej po spełnieniu określonych warunków. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.
25 marca 2021 r. wieczorem zakończyło się 22. posiedzenie Senatu. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym została przyjęta z 4 legislacyjnymi poprawkami.
Ustawa częściowo wdraża dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 11 maja 2016 r.: 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa kolei, wchodzących w skład tzw. części technicznej czwartego pakietu kolejowego. Nowelizacja zmienia m.in. procedurę homologacji pojazdów kolejowych, zamiast dotychczasowego zezwolenia na dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego, wydawanego przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu będzie wydawane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej.
Prezes UTK będzie mógł je również wydać, ale tylko jeśli pojazd będzie użytkowany jedynie na terytorium Polski. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej w ramach kompleksowej obsługi, poprzez platformę informatyczną, będzie umożliwiać zdalne składanie wniosków, np. o wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, jednolity certyfikat bezpieczeństwa, i przesyłanie dokumentów. Prezes UTK będzie odpowiedzialny za dopuszczanie do eksploatacji niektórych urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej).
Zamiast dotychczasowych certyfikatów bezpieczeństwa w częściach A i B, wydawanych przez tzw. krajowe organy ds. bezpieczeństwa, nowela wprowadza jednolity certyfikat bezpieczeństwa, wydawany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej lub prezesa UTK (dla działalności w Polsce). W ustawie zmieniono ponadto wymagania dotyczące systemów zarządzania bezpieczeństwem, tworzonych przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury. Przewoźnicy kolejowi będą mieli obowiązek zapewnienia pomocy i wsparcia psychologicznego rodzinom ofiar śmiertelnych wypadków oraz osobom ciężko rannym i ich rodzinom.
Warto odnotować, że Senatorowie nie zapoznali się z informacją Prezesa Rady Ministrów o stanie przygotowań do uruchomienia środków z Funduszu Odbudowy Unii Europejskiej, którą miał przedstawić Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Waldemar Buda. Wobec jego nieobecności Marszałek Senatu Tomasz Grodzki przełożył ten punkt na następne posiedzenie Izby. Zapowiedział, że skieruje w tej sprawie list do Premiera Mateusza Morawieckiego, wyrażając „głęboką dezaprobatę dla takiego podejścia” .