W planach państwowego przewoźnika jest budowa nowego zaplecza w Łodzi. W tej lokalizacji bowiem nie ma budynku, w którym można byłoby dokonywać większych napraw wagonów czy lokomotyw.
Lublin,
Warszawa czy
Przemyśl. Tą są te lokalizacje, w których w najbliższych latach PKP Intercity ma przeprowadzić spore inwestycje w miejsca serwisowania składów. Każda z nich jest na innym etapie realizacji – od przygotowania projektu budowlanego, przetargu na wykonawcę, po rozpoczęcie pierwszych prac.
Są tory postojowe, ma być zadaszone zaplecze
Kolejną lokalizacją, w której dalekobieżny przewoźnik chciałby ulepszyć proces serwisowania swoich pociągów, miała być właśnie Łódź.
O nowym zapleczu technicznym dla PKP Intercity w tym mieście, mówiło się w ostatnich latach, chociaż były to głównie informacje nieoficjalne i - podkreślmy - miały charakter bardzo roboczy. Otóż przewoźnik rozważał budowę zaplecza dla
38 siedmiowagonowych składów piętrowych push-pull oraz 45 lokomotyw wielosystemowych.
W jednej z koncepcji miały być serwisowane tylko wspominane jednostki, w innej także pozostałe wagony i lokomotywy, które stacjonują na co dzień w Łodzi. Podobnie było z kwestiami lokalizacji. Jedna zakładała budowę całkowicie nowego budynku na części torów postojowych stacji Łódź Kaliska, które wykorzystuje PKP Intercity. Znowu inna wskazywała na odkupienie od Poczty Polskiej dawnego terminalu dla wagonów pocztowych i dostosowania go do roli technicznego zaplecza.
Czy perypetie z piętrowymi składami push-pull oznaczają definitywne porzucenie koncepcji nowego zaplecza? Zapytaliśmy czy spółka w bliższych lub dalszych planach chce wybudować budynek serwisowy?
– Obecnie trwa proces uzgodnień i opracowywania zakresu inwestycji w zaplecze techniczne w Łodzi – czytamy w odpowiedzi biura prasowego PKP Intercity. W związku z tym na szczegóły jeszcze za wcześnie.
Spółka dodaje jednak, że "zaplecze planowane jest jako miejsce utrzymania wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym
piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych". – Nie będzie to jednak stacja macierzysta dla tego taboru – uzupełnia PKP Intercity.