Dzięki uprzejmości SKPL mamy przyjemność jako pierwsi w Polsce pokazać czytelnikom wnętrza wagonów 1 klasy, które przewoźnik odkupił od Deutsche Bahn. Jeździliśmy nimi w Niemczech i możemy powiedzieć, że pod względem komfortu podróży są daleko przed niemal wszystkim, co porusza się po krajowych torach.
O tym, że SKPL kupił z drugiej ręki wagony, które wcześniej pracowały dla Deutsche Bahn
pisaliśmy już kilkukrotnie, a w ostatnich dniach marcach poinformowaliśmy,
że są już one w Polsce, na zapleczu taborowym operatora. Teraz udało nam się, dzięki uprzejmości ich właściciela, uzyskać ich fotografie.
Wagony to klasyczne „zetki”, są więc długie na 26,4 metra, każdy waży 44 tony, mają szerokość 2828 mm. Wyprodukowano je w pierwszej połowie lat 70-tych, gdy polski przemysł był zaangażowany w budowę przestarzałych już wtedy wagonów 111a (modernizowanych do dziś). Wagony niemieckie, pomimo podobnego wieku, wyprzedają je o całą epokę, albo nawet dwie.
Do tego na początku XXI wieku przeprowadzono ich bardzo zaawansowaną modernizację, która sprowadzała się do montażu nowych systemów drzwiowych, zasilania i sterowania, unowocześnienia systemów hamowania i wózków, a także wymiany tapicerki i przebudowy toalet (system zamknięty). Tak przebudowane wagony wciąż są w ruchu na niektórych połączeniach IC i EC, na przykład z Berlina do Amsterdamu. Obecnie, w związku z wprowadzaniem do taboru nowych ICE 4 i wagonów Talgo, są wycofywane. SKPL zwęszył więc bardzo dobrą okazję.
Wagony są przygotowane nie tylko do kursowania po Polsce, ale także w krajach ościennych. Mogą kursować z prędkością 200 km/h. Są w pełni klimatyzowane. W każdym z nich są 54 miejsca siedzące w trzech wariantach w zależności od momentu przeprowadzonej w Niemczech przebudowy i przeznaczenia wagonów. Wszystkie wagony są przedziałowe, w całym taborze na podłogach są wykładziny.
O ich standardzie można się przekonać oglądając zdjęcia. Może się okazać, że są to najwygodniejsze wagony, które obecnie znajdują się w Polsce.