Połączą między innymi Mazowsze z Pomorzem Zachodnim czy Podkarpacie z Dolnym Śląskiem. Mowa o nowych wagonach PKP Intercity, których pierwsza partia zostanie włączona do ruchu za dwa lata. Co jeszcze o nich wiemy?
W minionym tygodniu PKP Intercity podpisało m.in. umowę na dostawę 300 nowych wagonów pasażerskich. Jeżeli spółka zdecyduje się wykorzystać tzw. opcję, to będzie miała ich o 150 więcej. Wiadomo, że zamówienie podstawowe będzie kosztować 4,23 mld złotych. Gdy zostanie wykorzystana dodatkowa pula, to jego wartość wzrośnie do 6,35 mld złotych. Bez względu na to czy będzie to 300 czy 450 wagonów, jest to największe zamówienie nowych pojazdów w historii.
PKP Intercity kupuje różne wagony Podpisanie
dokumentu pomiędzy firmą H. Cegielski i PKP Intercity odbyło się 17 lipca w Warszawie. Zakres zamówienia nie uległ zmianie. Jak już informowaliśmy państwowy przewoźnik pozyska m.in. 198 wagonów klasy drugiej, 38 klasy pierwszej oraz 38 wagonów restauracyjnych.
Po realizacji dostaw w parku taborowym PKP Intercity znajdzie się:
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
Pewną nowością pośród obecnie używanych wagonów mają być wagony dzienno-nocne. Jak tłumaczył szef PKP Intercity, mają być bardzo elastycznie dysponowane w razie potrzeb. – Będzie to wagon przedziałowy, cztery miejsca do siedzenia, ale jeżeli będziemy chcieli go szybko zmienić na wagon z miejscami do leżenia, także szybko możemy uzyskać cztery miejsca leżące – usłyszeliśmy. Z kolei wagony do przewozu rowerów mają mieć 8 miejsc dla jednośladów.
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania będzie dostarczać nowe wagony począwszy od 2026 roku, powinna być to pierwsza setka. W 2027 i 2028 roku do PKP Intercity przyjedzie po 100 kolejnych wagonów. Ostatnie pojazdy, jak usłyszeliśmy, mają pojawić się na torach w 2030 roku. Byłaby to wtedy wówczas najpewniej już realizacja zamówienia opcjonalnego.
Gdzie pojadą nowe wagony PKP Intercity? Po sukcesywnym wprowadzeniu do ruchu
nowe wagony dostosowane do prędkości 200 km/h, będą mogły obsługiwać następujące trasy krajowe i międzynarodowe:
- Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin,
- Warszawa – Katowice – Bohumin,
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin,
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin,
- Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga,
- Kraków/Wrocław – Bohumin.
Wiemy już też, na którą kategorię nowe wagony zostaną przeznaczone. Aktualnie pasażerowie korzystają z pociągów TLK/IC (Twoje Linie Kolejowe/InterCity), EIC (Express InterCity) oraz EIP (Express InterCity Premium).
Pierwsza obsługiwana jest częściowo elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, druga tylko składami wagonowymi, a trzecia dobrze znanymi pociągami Pendolino. – Będzie to standard pociągów EIC, czyli pośród klas będzie to drugi poziom – tłumaczył Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.