PKP Intercity ma już komplet nowych wagonów 1 klasy wyprodukowanych przez FPS H. Cegielski. Ze wszystkich zakupów realizowanych w ostatnich latach przez przewoźnika ten nie zaskakuje pozytywnie.
W ramach zamówienia na 81 nowych wagonów zdolnych kursować z prędkością 200 km/h PKP Intercity zamówiło także 7 wagonów klasy pierwszej. – Wagony 1 klasy, które były przewidziane w kontrakcie z FPS – czyli 7 pojazdów – są już po odbiorach i w eksploatacji – potwierdziła nam Agnieszka Serbeńska, z biura prasowego PKP Intercity.
T
rudno mówić o nowej jakości związanej z nowymi wagonami. To, co drażniło w 2 klasie, jest nie do przyjęcia w wypadku klasy 1. W przedziałach nie ma nawet wykładziny, która była standardem w poprzednich zamówieniach na wagony 1 klasy i jest standardem w wypadku zamówień, które realizują np. Koleje Węgierskie czy Koleje Czeskie. Zabudowano nieco inne fotele, o innej kolorystyce niż w klasie 2, ale nie ma mowy o diametralnie większym komforcie w stosunku do przedziałów klasy 2. W przedziałach jest malutki, w stosunku do innych przedziałów, stolik, nie ma za to stolików indywidulanych, chociaż bywały one dostępne w wagonach klasy 1, nawet tych zamawianych kilkanaście lat temu. Informację o trasie pociągu znajdziemy tylko na korytarzach, choć w przeszłości takie informacje były już nawet w przedziałach klasy 2... Oczywiście wagony są klimatyzowane, na szczęście znalazło się w nich oświetlenie indywidualne, są ładowarki i gniazdka.
Można odnieść wrażenie, że największa różnica pomiędzy klasą 2 a 1 sprowadza się do większej ilości miejsca na nogi. Kolorystyka wnętrza wagonu jest zimna i szpitalna, co nie każdemu musi się podobać.
Wartością dodaną jest to, że wagony są bardzo ciche, posadowione na nowoczesnych wózkach zbudowanych w Poznaniu. Mają też bardzo spokojny bieg. W przyszłości mają wjechać do państw ościennych. Ich standard może tam jednak budzić niekoniecznie pozytywne zdziwienie. W Polsce na razie kursują na trasach krajowych niektórych pociągów IC, a także w pociągach EIC.
Na szczęście w najbliższym czasie PKP Intercity chce już zamawiać zupełnie nowe, inne wagony – w tym przypadku przewoźnik pokazuje swoje założenia projektowe na wizualizacjach, które sprawiają dobre wrażenie.
Piszemy o tym tutaj.