Fot. Skoda GroupNowy zestaw push-pull od Siemensa i Skody
Koleje Czeskie przedstawiły trasy, na których pojadą ich najnowsze wagony wyprodukowane przez konsorcjum Siemens-Skoda. Wskazano, kiedy będą mogły osiągać konstrukcyjną prędkość 230 km/h, do której je budowano.
Jak zapewniały jeszcze w końcu 2023 České dráhy, proces homologowania wagonów 2 i 1 klasy, bez wagonów restauracyjnych i sterowniczych (pojazdy kupiono wraz z lokomotywami Vectron i wagonami sterowniczymi, które wyglądają jak lokomotywy Vectron) rozpoczną kursowanie jeszcze w 2024 roku.
Spodziewane osiągnięcie dokumentów zezwalających na kursowanie po Czechach spodziewane jest w pierwszym kwartale roku. Prawdopodobnie jeszcze wiosną nowe wagony ComfortJet pojadą więc z Ostrawy do Pragi, w ramach tzw. eksploatacji nadzorowanej. W następnej kolejności, prawdopodobnie od grudnia 2024 roku, zaczną kursować na trasie Praga – Berlin – Hamburg, z opcją wydłużenia jej do Kopenhagi po istniejącej trasie przez Flensburg (a od 2030 roku przez tunel po dnie Bałtyku, gdzie można będzie rozpędzić się do 200 km/h). Między Berlinem a Hamburgiem będą już kursować z prędkością 230 km/h. natomiast między Berlinem a Dreznem – 200 km/h (na tej trasie prędkość zostanie podwyższona, umożliwiając jazdę z prędkością 230 km/h dopiero w okolicach 2030 roku, po zbudowaniu nowej linii).
W 2025 wagony będą obsługiwać trasę do Bratysławy i Budapesztu, korzystając z odcinka linii kolejowej między Brzecławiem a Bratysławą i między Bratysławą a Budapesztem, gdzie można będzie rozpędzić się do 200 km/h. Od roku 2026, gdy homologowane będą zarówno wagony restauracyjne jak i czołowe, wagony pod marką ComfortJet zaczną kursować z Pragi do Wiednia, Grazu i Villach, przez zupełnie nowy tunel Koralm. W 2028 roku gotowy ma być pierwszy odcinek czeskiej KDP, który umożliwi kursowanie z prędkością 230 km/h ComfortJetom i tym samym skróci czas przejazdu między Brnem a Pragą o kilkanaście minut (na początku szybki fragment nie będzie długi) Nowe push-pulle Siemensa i Skody będą homologowane także w Polsce. Ale w najbliższym czasie Koleje Czeskie nie mają w planach prowadzenia nimi pociągów do naszego kraju.
Koleje Czeskie kupiły 180 takich wagonów (wraz z wagonami sterowniczymi). W ramach osobnego zadania zamówiono do nich także lokomotywy Siemens Vectron, które będą mogły prowadzić pociągi z prędkością 230 km/h. W 2022 České dráhy zakończyły się dostawy 50 bardzo podobnych wagonów, które obecnie obsługują połączenia krajowe głównie między Pragą a Pilznem i Chebem, w ramach pociągów InterJet.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.