PKP Intercity odebrało pierwsze 8 z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pozostałe pojazdy wzmocnią flotę narodowego przewoźnika do końca roku. Kontrakty jest opóźniony.
Wartość kontraktu na zakup 81 wagonów wynosi 697 mln zł. Premierowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w
trakcie ubiegłorocznych targów Trako w Gdańsku. Wagony zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC), które będą kursować na poniższych trasach:
• Warszawa – Kraków – Zakopane,
• Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
• Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
• Warszawa – Wrocław – Warszawa,
• Warszawa – Szczecin – Warszawa,
• Warszawa – Berlin – Warszawa,
• Gdynia – Berlin – Gdynia,
• Kraków – Berlin – Kraków,
• Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia,
• Wrocław – Gdynia.
W wagonach pasażerowie skorzystają z foteli identycznych
jak w zmodernizowanych ED74, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej (także wskazującego zajętość miejsc) oraz nowoczesnych toalet. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wygląd wagonów wewnątrz nie odbiera szczególnie od tego co już znamy. Zastosowano te same barwy, przywołujące na myśl sterylne, szpitalne wnętrza. Z zewnątrz zaś wagony będą łatwo rozpoznawalne – po kanciastym dachu.
Do 200 km/h
Wagony będą mogły się poruszać z prędkością 200 km/h,
jeśli tylko PKP Intercity będzie miało lokomotywy zdolne je prowadzić z taką prędkością. Na razie trudno nam napisać cokolwiek o komforcie podróżowania w wagonach, ponieważ nie znajdują się one jeszcze w ruchu. Ich atutem ma być bardzo dobre wyciszenie, czemu służyć będą m.in. szczelne przegubowe przejścia międzywagonowe. Przewoźnik nie informuje w komunikacie w składzie jakich pociągów zobaczymy je w pierwszej kolejności. Docelowo wyjadą one także za granicę, ale raczej nie stanie się to szybko.
– Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów poza granicami Polski producent ma dostarczyć w terminie nieprzekraczającym 48 miesięcy od dnia odbioru ostatniego z wagonów danego typu – napisało biuro prasowe PKP Intercity.
– Jesteśmy zadowoleni, że współpraca z PKP Intercity rozwija się harmonijnie. Zaufanie jakim zostaliśmy obdarzeni skutkuje nowoczesnym i komfortowym taborem dla większej liczby pasażerów. Bardzo cieszy nas fakt, że jesteśmy częścią procesu unowocześniania floty przewoźnika – powiedział Krzysztof Laskowski, Prezes Zarządu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.
Odebranych 8 wagonów to pojazdy bezprzedziałowe 2. klasy. Ponadto flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Dostawy wagonów są opóźnione (o czym pisaliśmy tutaj). FPS wskazuje, że są trzy przyczyny opóźnień: absencja chorobowa pracowników FPS (zakażenia – izolacje, kwarantanny), absencja chorobowa pracowników dostawców (a co za tym idzie zakłócenia łańcucha dostaw), oraz opóźnienia dostaw komponentów (m.in. opóźnienia w transporcie międzynarodowym).
– Są to czynniki, na które nasza spółka nie ma żadnego wpływu. FPS na bieżąco informuje zamawiającego o wpływie pandemii na realizację kontraktów. Ze względu na powyższe wraz z zamawiającym zostały ustalone nowe terminy dostaw, w tej chwili trzymamy się planu. Wszelkie działania odbywają się w oparciu o zapisy art. 15r ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – poinformował nas FPS H. Cegielski.
Kontynuacja współpracy PKP Intercity z FPS
Realizowane umowy to kolejne przykłady udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,25 mld zł brutto.
FPS Cegielski i PKP Intercity 19 stycznia poinformowało także o zakończeniu modernizacji
dwóch pierwszych lokomotyw SM4220.