Nowo opracowany typ wagonu przeszedł pomyślnie wszystkie procedury homologacyjne. Modułowa konstrukcja wagonu jest bardziej opłacalna w użytkowaniu. Pierwsze wagony trafiły do użytku klientów.
DB Cargo oraz VTG opracowały wspólnie wagon modułowy m², który otrzymały właśnie zielone światło na seryjną produkcję. Wagon m² sprawi, że towarowy transport kolejowy stanie się bardziej ekonomiczny i elastyczny – m² ma potencjał, by stać się trzonem floty wagonowej w branży. Więcej o wagonie, który powstawał w Rybniku pisaliśmy w tekście
„Nowy wagon towarowy DB Cargo Polska. Może zmieniać długość, przewiezie niemal wszystko"– Nareszcie jest możliwe, aby pojedynczy wagon rekonfigurować zgodnie z zapotrzebowaniem, zarówno jeśli chodzi o długość, zastosowanie, jak i konstrukcję dla różnych typów ładunków. Dotychczas dopuszczenie do ruchu wagonu było związane z jego funkcją przewozu określonego ładunku i nie można było tego zmienić – czytamy w komunikacie prasowym DB Cargo.
Tradycyjne wagony towarowe otrzymują przy rejestracji „dożywotnią” funkcję użytkowania. To ograniczenie zostało w przypadku wagonu m² wyeliminowane. Wagony te są bowiem dostosowane do przewozu różnych towarów. Jest to możliwe dzięki ich modułowej konstrukcji. Można modyfikować wagon zarówno jeśli chodzi o długość, jak i nadwozie.
Dzięki systemowi modułowemu wagon m² nadaje się do przewozu zarówno drzewa, wrażliwej na wilgoć celulozy, czy bel papieru. Wagon może przewozić zarówno zwoje blachy stalowej prosto z huty, jak i złom. To pozwala na ekonomiczny i przyjazny dla środowiska obrót wagonów.
Wagon zmienia funkcję w jeden dzień
Zmiana funkcji wagony trwa maksymalnie jeden dzień, a czasem nawet kilka minut. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (ERA) dała zielone światło dla modułowych wagonów. Od tego momentu DB Cargo dąży do wprowadzenia go na rynek, a przy zakupach taborowych stawia na ten innowacyjny system. W dłuższej perspektywie wiąże się to z oszczędnościami wydatków związanych z taborem. Firma posiada obecnie ok. 63.000 wagonów towarowych w samych Niemczech. Wielofunkcyjny, modułowy wagon towarowy został opracowany w ramach partnerstwa badawczego pomiędzy DB Cargo a firmą VTG, zajmującą się wynajmem wagonów oraz logistyką kolejową.
– Dopuszczenie do ruchu wagonu towarowego jako kompletnego i elastycznego systemu to prawdziwy kamień milowy. Zyskują na tym przede wszystkim nasi klienci, a ostatecznie, także klimat. Możemy oferować szybszy transport z większą różnorodnością przewożonych towarów, a także lepszym wykorzystaniem naszych pociągów.
– Pierwsze wagony są testowane już przez klientów i bardzo nas cieszą ich pozytywne reakcje – mówi Pierre Timmermans, członek zarządu ds. sprzedaży DB Cargo. Sven Wellbrock,
System modułowy m2 odpowiada dokładnie na potrzeby branży logistycznej. Modularyzacja w transporcie kolejowym wraz z cyfryzacją otwiera nowe możliwości i obszary oraz zwiększa dostępność wagonów dla klienta. To sprawia, że kolej staje się bardziej atrakcyjna – powiedział dyrektor operacyjny na Europę oraz dyrektor ds. bezpieczeństwa VTG.
50 wagonów na start
DB Cargo wprowadza obecnie na rynek partię wstępną 50 wagonów, dostosowanych do przewozu różnego rodzaju ładunków. Proces jest finansowany przez rządowy program „Future Rail Freight Transport“. W tym celu DB Cargo zaangażowało swoich klientów oraz partnerów, aby od początku uczestniczyli w optymalnym projektowaniu wagonów przyszłości, biorąc pod uwagę specyfikę i zapotrzebowanie swoich branż.
DB Cargo zaczyna już korzystać z nowych wagonów w przewozach dla swoich klientów. W zależności od zastosowania wagony mogą mieć długość załadunkową od 10 do 22 m. Można również skonfigurować komponenty jak wózki, zestawy kołowe czy hamulce (klockowe lub tarczowe) Pozwala to na dostosowanie wagonów do indywidualnych potrzeb klientów wg wagi ładunku, przebiegu oraz kosztów.