Od początku pełnoskalowej wojny na Ukrainie zarówno polscy jak i ukraińscy kolejarze robią co mogą, by wzmacniać pociągi kursujące między naszymi krajami. Pociąg z Kijowa do Warszawy ma obecnie 15 wagonów, a w jego składzie można spotkać prawdziwą perełkę.
– Przypominamy, że ze względu na rozbieżność w szerokości toru i konieczność przestawienia wagonów na granicy, po tej trasie, bez konieczności przesiadki, kursują tylko węższe, międzynarodowe wagony standardowe RIC z przedziałami trzyosobowymi – napisały Koleje Ukraińskie. Istnieje też możliwość dotarcia szerokimi ukraińskimi „stodołami” w ramach tego samego pociągu do Chełma. Wtedy trzeba przesiąść się do polskich wagonów, dołączanych do ukraińskich wagonów RIC. Razem docierają one do Warszawy.
2 marca pociąg, który dojechał do Warszawy, miał aż 15 wagonów, z których osiem było polskich (kursują z Chełma do Warszawy), a 7 – ukraińskich. Wśród nich prawdziwa perełka.
Od 1 marca Koleje Ukraińskie włączają do pociągu swój najnowocześniejszy wagon, zbudowany na początku 2020 roku w Kriukiwskich Zakładach Budowy Wagonów. Mieliśmy okazję obejrzeć wo na stacji końcowej pociągu – Warszawie Wschodniej, w składzie pociągu nr 67/68 Kijów – Warszawa Wschodnia. To bardzo ciekawa i unikalna konstrukcja.
Tylko dwie sztuki
Przede wszystkim dlatego, że wyprodukowano tylko dwa takie pojazdy, które zaprezentowano bardzo ograniczonemu gronu dziennikarzy i politykom na wiosnę 2020 roku. Jak czytamy w opisie konstrukcji, „wagon produkowany jest w dwóch wersjach, w zależności od typu wózka, do prędkości 160 i 200 km/h. Żywotność wagonu wynosi 40 lat."
Wagon o oznaczeniu 61-734 przeznaczony jest do międzynarodowego ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych o rozstawie torów 1520 i 1435 mm. Wagon może być wyposażony w automatyczny system informacji i diagnostyki pociągu (PAIDS). Ma długość 26696 mm, szerokość 2824 mm, masa własna nie przekracza 58,5 tony. W środku jest 11 przedziałów dla pasażerów, po 3 miejsca leżące każdy (można je ograniczyć do dwóch, ale w sytuacji olbrzymiego zainteresowania przewozami z Kijowa do Warszawy nie ma to sensu). W każdym przedziale znajduje się umywalka i szafki. Wagon posiada dwie łazienki, z których jedna wyposażona jest w kabinę prysznicową. Jest całkowicie klimatyzowany i wyposażony w systemy audiowizualne. Bardzo nowocześnie i ergonomicznie wyposażona jest kabina kierownika wagonu.
Wagon może pojechać 200 km/h
Co ciekawe – wagony posiadają wózki na 200 km/h (istnieje wersja z wózkami na 160 km/h). Wyposażenie wagonu jest wyjątkowo schludne i o całe lata świetlne odbiega od tego, co serwował pasażerom Związek Radziecki. Wagony wyglądają od wewnątrz naprawdę bardzo nowocześnie i Ukraińcy nie powinni mieć żadnych kompleksów wobec kolegów z Europy Zachodniej. Zwłaszcza, że nowe pojazdy sypialne w ogóle mało kto produkuje.
Na razie ambitny plany budowy takich kolejnych wagonów, które mogłyby być włączane nie tylko do warszawskiego pociągu, ale też np. do składów do Wiednia czy Budapesztu, z oczywistych powodów, zostały ograniczone. Ale liczymy, ze wkrótce ukraiński producent znajdzie w Europie niszę. Wielu przewoźników obecnie poszukuje takich pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.