PKP PLK zakończyły remont nawierzchni torowej na fragmentach kilku linii od Bytomia do Maciejowa Północnego w Zabrzu. W praktyce oznacza to znaczne przyspieszenie pociągów między Bytomiem a Gliwicami. Z tego udogodnienia skorzysta od grudnia także kolej pasażerska.
Umowę na wykonanie prac na liniach 132 i 147 PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały w styczniu 2019 roku ze spółką PORR. Teraz PKP PLK poinformowały, że pociągi towarowe już jeżdżą szybciej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Od grudnia przyspieszą one do prędkości 100 km/h. To trzykrotnie szybciej niż przed naprawą torów, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Znacznie opóźniało to pociągi towarowe wyjeżdżające ze Śląska i uniemożliwiało stworzenie sensownej oferty dla pasażerów.
Zakres naprawy linii jest spory
– Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów. Do położenia nowych torów wykorzystano ponad 112 tys. ton kruszywa, czyli tyle, ile zmieściłoby się w ok. 2200 wagonach. Położono też ponad 30 tys. sztuk podkładów – napisała Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
Z inwestycji skorzystają także pasażerowie. Będzie reaktywacja pociągów Bytom – Gliwice
PKP Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że głównym efektem inwestycji jest sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Ale dzięki remontowi, który kończą kolejarze, możliwa będzie także reaktywacja pasażerskiego połączenia z Gliwic do Bytomia. Dwa duże miasta połączy w dni powszednie aż 15 par pociągów Kolei Śląskich, które dystans między dwoma dużymi miastami pokonają w około 20 minut (
dużo więcej o planowanej ofercie na tej linii piszemy tutaj). Brak takiego połączenia w siatce połączeń pasażerskich na Śląsku był niezwykle dotkliwy.
Warto dodać, że inwestycja realizowana w ramach POIiŚ nie obejmuje jedynie odcinka linii z Gliwic do Bytomia, ale też trasę od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Tam część prac już została wykonana. Wymieniono ok. 7 km torów i sieci trakcyjnej na linii Dorota – Sosnowiec Jęzor, roboty przeniosły się teraz na odcinek od Sosnowca Jęzora do Mysłowic Brzezinki. W IV kwartale planowane jest rozpoczęcie przebudowy stacji Katowice Szopienice Płn. Wszystkie projekty warte są ponad 350 mln zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.