Kolej przygotowuje się do przekazywania lepszej informacji, podawanej w nowoczesnej formie. Zmuszają ją do tego zarówno rozporządzenie parlamentu Europejskiego o prawach jazdy pasażera, przygotowania kolei do przyjęcia zwiększonej liczby pasażerów w okresie Piłkarskich Mistrzostw Europy Euro-2012, jak i "zwykłe" oczekiwania klientów.
Jeden z nowych projektów zaprezentowała spółka Telekomunikacja Kolejowa, podczas konferencji „Ujednolicone systemy informacyjne dla pasażerów na Euro”. Wygrała ona przetarg na realizację projektu o nazwie SITKol (System Informacyjnej Obsługi Transportu Kolejowego), warty 3,6 mln euro, a współfinansowanego w połowie ze środków Unii Europejskiej.
SITKol już zaczął działać, a pilotażowe, dostępne funkcje oferują m.in. trzy portale: Transport Kolejowy (jest kompendium i bazą informacji z przepisami prawa polskiego oraz międzynarodowego dotyczącymi kolei i ruchu kolejowego), Przewozów Towarowych (gdzie będą udostępniane informacje o ofercie przewozowej wielu przewoźników i ich usystematyzowana prezentacja; jedna z funkcji przewiduje zapytanie ofertowe online o realizację usługi przewozu towaru skierowane jednocześnie do wszystkich operatorów) oraz Portal Przewozów Pasażerskich, dostępny już po zalogowaniu się: http://rozklad.sitkol.pl.
Ten ostatni jest platformą multimedialną, ułatwiającą wsparcie w planowaniu podróży. Użytkownik może zaplanować trasę koleją oraz innymi publicznymi środkami komunikacji (w pilotażowym wdrożeniu integracja z publiczną komunikacją aglomeracji warszawskiej – porozumienie z ZTM Warszawa). Po oznaczeniu punktów krańcowych podróży, na mapie pojawia się wizualizacja trasy przejazdu; system wykorzystuje mapy cyfrowe PTV.Teleatlas oraz Google. Na bieżąco można śledzić bieg i ewentualne opóźnienia pociągu. Pilotażowy system lokalizacji obejmie niektóre pociągi spółki Intercity (IC, EX, pośpieszne interregionalne). Na portalu użytkownik znajdzie również informacje o zniżkach, taryfach, ulgach i promocjach udzielanych przez przewoźników kolejowych. Wiele z tych funkcji będzie osiągalnych za pomocą telefonu komórkowego (logowanie: h2g.sitkol.pl), od wyboru trasy, pociągu, po rezerwację i zakup elektronicznego biletu.
- SITKol usprawni pozyskiwanie potrzebnych informacji, poprawi jakość obsługi pasażerów, obniży koszty komunikowania się z klientami i partnerami biznesowymi. - powiedział Marian Ostasz, dyrektor w Telekomunikacji Kolejowej - Podstawowym założeniem systemu jest interoperacyjna wymiana danych wielu różnych uczestników transportu kolejowego.
Innego typu oferty informacyjne ma Alcatel-Lucent, największy obecnie dostawca rozwiązań telekomunikacyjnych dla transportu szynowego w Polsce. System sieci VolP rozwija tradycyjne formy komunikacji (systemy rozproszone, czyli za pomocą megafonów, systemy wizualne oraz personalne), tworząc zintegrowany system dostosowany do miejsca i czasu pobytu pasażera.
- Istotne jest to, że dzieli nas mały krok, aby wyświetlać więcej informacji na stacjach i w pociągach polskich.- powiedział Piotr Szumski, dyrektor Działu Techniki i Rozwoju A-L.
Zaprezentował on też systemy już wdrożone pilotażowo w innych krajach, które można adaptować do polskich warunków. Jest wśród nich system usług SMS dla podróżujących – po zalogowaniu się, pasażer otrzymuje szeroki wybór informacji, zarówno o swoim miejscu pobytu, bieżących utrudnieniach w podróży, planowaniu dojazdów, jak również zestaw gier i ofert promocyjnych na trasie (np. dojściu do stadionu). Innym rozwiązaniem jest telewizja tunelowa, czyli zestaw paneli LCD zawieszonych wzdłuż trasy (np. metra, tunelu), na których wyświetlany jest obraz zsynchronizowany z prędkością pociągu lub metra.


* Fot. Mateusz Niedziela.