Od 15 grudnia pociągi osobowe zatrzymają się na nowych przystankach zlokalizowanych na zmodernizowanej linii Poznań – Piła. To: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo.
Nowe przystanki powstały na poznańskich Podolanach (przy ul. Szczawnickiej), na Osiedlu Grzybowym w Złotnikach (w pobliżu ul. Dworcowej), w Złotkowie (w rejonie ul. Kochanowskiego) oraz w Bogdanowie (niedaleko cmentarza przy ul. Komunalnej). Dobry dostęp do pociągów, w szybko rozwijających się dzielnicach i miejscowościach, sprawia, że kolej jest atrakcyjną alternatywą dla ruchu drogowego i skraca czas dojazdu do centrum Poznania. Podróżni skorzystają z nowoczesnych peronów o długości 200 m, wysokich na 76 cm.
– Od niedzieli po raz pierwszy z poznańskich Podolan do centrum Poznania dojedziemy w około 10 minut. Kolej oferuje krótkie, konkurencyjne względem komunikacji samochodowej czasy podróży. Na trasie Poznań – Piła już skrócił się czas przejazdu, a na peronach zwiększył komfort obsługi dla wszystkich podróżnych. Teraz dzięki nowym przystankom Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo będą jeszcze lepsze warunki dostępu do pociągów – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Linia z Poznania do Piły nie do poznania
Oczekiwany standard dostępu do kolei jest już na wszystkich, 34 zmodernizowanych peronach między Poznaniem a Piłą. Podróżni wygodniej wsiadają w 22 miejscowościach, m.in. w Rogoźnie, Chodzieży, Budzyniu. W Pile przebudowany obiekt, dzięki m.in. zabytkowym wiatom i mozaice z kostki, zachował swój historyczny charakter. Dogodny dostęp do peronów zapewniają pochylnie. W Pile jeszcze w tym roku będzie winda, a w Chodzieży wyremontowane przejście podziemne. Na 134-kilometrowej trasie pociągi sprawnie jeżdżą po bezstykowych torach zmniejszających poziom drgań i hałasu, co pozytywnie wpływa na środowisko. Są nowe rozjazdy i nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Bezpieczeństwo istotnie poprawiła modernizacja 63 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowa nawierzchnia, urządzenia, oznakowanie i specjalne maty tłumiące, ograniczające odgłosy przejeżdżających pociągów, są m.in. w Poznaniu, Garbatce i Rogoźnie. Ruch kolejowy na zmodernizowanej trasie będzie nadzorowany z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Poznaniu. Komunikację w sąsiedztwie trasy poprawił przebudowany wiadukt kolejowy na ul. Mostowej w Chodzieży, do końca roku kierowcy przejadą też szerszą jezdnią pod wiaduktem na ul. Kochanowskiego.
Krótsze podróże ze stolicy Wielkopolski na północ regionu
Dzięki zrealizowanym pracom, z Poznania do Piły pociągi pośpieszne jeżdżą już o ok. 15 min krócej, a regionalne o ok. 7 min. W przyszłym roku, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, czas przejazdu wyniesie ok. 80 min, czyli nawet 40 min mniej niż przed rozpoczęciem modernizacji.
PKP Polskie Linie Kolejowe do końca roku zrealizują inwestycję w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020”. Prace warte są ok. 500 mln zł, współfinansuje je województwo wielkopolskie z RPO.
– Kontynuacją dobrych zmian na linii Poznań – Piła
będzie planowana budowa drugiego toru, nowego przęsła kolejowego nad Wartą oraz drugiego peronu na przystanku Oborniki Wlkp. Miasto. Opracowywane jest studium wykonalności. Prace, które zwiększą przepustowość i poprawią komfort podróży, planowane są po 2020 r. – poinformował Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK.
Przypomnijmy, że modernizacja linii Poznań - Piła była mocno krytykowana za
brak dobudowy drugiego toru, w ramach prac.