Większe odszkodowania za spóźnienia, ułatwienia dla niepełnosprawnych i miejsce dla rowerów w każdym pociągu – Komisja Transportu i Turystyki w PE przegłosowała pakiet zmian, które zwiększają prawa pasażerów kolei na terenie Unii Europejskiej.
O przygotowywanych w Komisji Transportu i Turystyki zmianach "Rynek Kolejowy"
pisał w lipcu. Skala zmian jest duża i bardzo korzystna dla pasażerów. Przypomnijmy najważniejsze: wprowadzenie obowiązku wypłaty odszkodowania za opóźnienie, poprawa obsługi osób niepełnosprawnych, ułatwienia w przewozie rowerów czy zmiany na rynku sprzedaży biletów.
Posłem–sprawozdawcą nowych przepisów był prof. Bogusław Liberadzki (Sojusz Socjalistów i Demokratów). Postulował on złagodzenie części praw pasażerów oraz opóźnienie wejścia przepisów w życie. – Występuję też w obronie interesów kolei funkcjonujących gorzej – tłumaczył "Rynkowi Kolejowemu", przypominając, że do 2023 roku potrwa realizacja Krajowego Programu Kolejowego, który utrudnia działalność przewozową polskiej kolei.
Maksymalne prawa dla pasażerówOstatecznie przepisy przyjęto wczoraj (9 października) w pierwotnej, bardziej sprzyjającej pasażerom formule. Zabiegała o to Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci – chadecja), w tym Elżbieta Łukacijewska, Róża Thun oraz Marek Plura. – Dzisiejsze głosowanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pasażerów kolei. Udało się przegłosować szereg rozwiązań, które sprawią, że podróż koleją stanie się znacznie dogodniejsza. Wprowadziliśmy pojęcie podróży łączonej, co oznacza, że za przesiadkę będzie odpowiadał przewoźnik. Uwzględniliśmy także dobre rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, cyklistów i co najważniejsze podnieśliśmy progi odszkodowań, nawet do pełnej kwoty za 120 min spóźnienia. Ochrona podróżnych jest kluczowa, jeżeli mamy zwiększyć atrakcyjność i konkurencyjność polskich kolei – podkreśliła poseł Łukacijewska po głosowaniu.
– To prawdziwa kolejowa rewolucja. Nowe przepisy, dotyczące rowerzystów i osób niepełnosprawnych, obejmą wszystkie rodzaje przewozów pasażerskich. Niezależnie od tego, czy pojedziemy podmiejską kolejką do pracy i szkoły, czy też wybieramy się w daleką podróż na wakacje, na przykład z rowerem – dodała Róża Thun.
Ułatwienia dla niepełnosprawnych oraz rowerzystów
Jak podsumowuje posłanka Łukacijewska, na zmianach skorzystają niepełnosprawni. Prawo do przejazdu z osobą towarzyszącą lub psem zostanie rozszerzone na wszystkie typy pociągów. Na każdej stacji niepełnosprawny będzie mógł uzyskać pomoc od wyszkolonego personelu, bez konieczności planowania wyjazdu z dużym wyprzedzeniem. Znacznie skróci się też czas, w którym osoba z niepełnosprawnością będzie musiała zawiadomić przewoźnika o tym, że chce skorzystać z jego usług. Do tej pory trzeba było to robić nawet z dwudniowym wyprzedzeniem, a i tak nie było pewności, że nie zostanie się na lodzie. Teraz ten czas ma skrócić się nawet do trzech godzin na mniejszych stacjach. Na dużych dworcach asysta powinna być dostępna non-stop.
Za ewentualne uszkodzenia lub utratę używanego w podróży sprzętu wspomagającego niepełnosprawnych będzie odpowiadał przewoźnik. – Planowanie podróży koleją dla osoby niepełnosprawnej to wyzwanie niczym wejście zimą na K2. Wiem coś o tym, bo jako osoba niepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopoty na dworcach, szczególnie kiedy okazywało się, że pociąg lub peron nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dzięki zaproponowanym przez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie z przyjemnością jeździć także pociągami – powiedział europoseł Marek Plura.
Dzięki zmianom poprawi się też sytuacja rowerzystów: w ciągu 2 lat od daty wejścia przepisów w życie, każdy nowy lub wyremontowany skład będzie musiał posiadać wyraźnie oddzieloną i oznakowaną strefę do przewozu rowerów z przynajmniej 8 miejscami na rowery.
Teraz głosowanie Europarlamentu Sprawozdanie trafi teraz na sesję plenarną, gdzie cały Parlament Europejski będzie nad nim głosował. Stanie się to prawdopodobnie jeszcze w listopadzie lub grudniu. Aby przepisy weszły w życie, konieczne będzie uzyskanie następnie porozumienia z państwami członkowskimi (Radą UE). Bardziej szczegółowy opis szykowanych zmian, dotyczących także m.in. klauzuli siły wyższej czy wzajemnej sprzedaży biletów,
można znaleźć tutaj.