Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie w sprawie zmiany Rozporządzenia (WE) 1371/2007 – kluczowego dokumentu określającego prawa i obowiązki pasażerów kolei w Unii Europejskiej. PKP SA podkreśla, że dzięki zaangażowaniu Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w porozumieniu ujęto zdecydowaną większość jej postulatów.
Proces zmian w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym trwa już od kilku lat. To ważny dokument z punktu widzenia samych pasażerów, przewoźników oraz zarządców dworców i infrastruktury kolejowej. Określone są w nim m.in. zasady przyznawania odszkodowań wynikających ze składanych przez podróżnych reklamacji. Szczegóły propozycji
opisywaliśmy w listopadzie 2018 roku. W grudniu 2019 roku zmiany
zatwierdziła Rada Europejska.
Teraz, jak informuje PKP SA, Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie w sprawie zmian. – Sukcesem negocjacyjnym jest pozostawienie w rozporządzeniu zapisów gwarantujących wyrównanie szans pomiędzy różnymi rodzajami transportu, co czyni kolej pasażerską bardziej konkurencyjną względem innych gałęzi transportu zbiorowego: lotniczego i autokarowego – podkreśla w komunikacie kolejowa spółka. Zapisy porozumienia, mimo zatwierdzenia ich przez Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper) i Komisję Transportu i Turystyki PE (TRAN), będą podlegały jeszcze akceptacji Rady na poziomie ministerialnym i na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.
Jak tłumaczy PKP SA, porozumienie opiera się na założeniu, które Grupa PKP postulowała wobec instytucji UE od momentu rozpoczęcia prac, czyli potrzebie zachowania zrównoważonego podejścia – z jednej strony zapewniającego pełne przestrzeganie praw pasażerów, z drugiej – nakładającego na sektor kolejowy realne do spełnienia wymogi. Jak dodaje PKP SA, akceptacja porozumienia w Komisji TRAN nastąpiła przy poparciu dużej grupy europosłów z różnych części sceny politycznej.
– Przyszłe rozporządzenie, w którym ujęto zdecydowaną większość postulatów PKP, umożliwi operatorom kolejowym kontynuowanie ich wysiłków na rzecz podniesienia jakości oferowanych usług bez narażania sektora na realne ryzyko utraty konkurencyjności. W przypadku wdrożenia innych rozwiązań europejskie koleje nie byłyby w stanie konkurować z innymi środkami transportu. Jednymi z istotniejszych zapisów ujętych w porozumieniu są te dotyczące wpływu siły wyższej na realizację usług przewozowych – informuje PKP SA, której celem PKP było zagwarantowanie kolejom zwolnienia z odpowiedzialności za opóźnienia pociągów w przypadkach spowodowanych siłą wyższą, czyli np. bardzo złymi warunkami pogodowymi czy klęskami żywiołowymi. Zdaniem PKP, przyjmując, że instytucje unijne powinny zabiegać o zachowanie równej konkurencji w transporcie, „zasada siły wyższej” powinna mieć zastosowanie do sektora kolejowego w podobny sposób, w jaki ma zastosowanie do sektorów lotniczego i drogowego. Takie rozwiązanie pozwoli zapewnić równe reguły gry na rynku transportu i uniknąć dalszej utraty konkurencyjności kolei.
– Wiosną tego roku Komisja Europejska zaproponowała, by rok 2021 był Europejskim Rokiem Kolei. Dziś większość państw unijnych docenia zalety kolei jako transportu niskoemisyjnego, najmniej uciążliwego dla środowiska naturalnego i jednocześnie efektywnego, pozwalającego na w doskonały sposób realizować potrzeby mobilności w zakresie transportu międzynarodowego, międzymiastowego i aglomeracyjnego. Zaangażowanie Przedstawicielstwa PKP w Brukseli w prace legislacyjne związane z najważniejszym dokumentem regulującym relacje pomiędzy pasażerami, przewoźnikami a zarządcami dworców i stacji kolejowych pozwoliło osiągnąć kompromis korzystny nie tylko dla spółek z Grupy PKP, ale także całego sektora kolejowego. Mam głęboką nadzieję, że przyszły rok w Unii Europejskiej, mimo utrudnień związanych z pandemią koronawirusa, będzie należał właśnie do kolei – komentuje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.