W przyszłym roku pojawi się nowe połączenie między Polską a Niemcami: z Guben przez Gubin do Zielonej Góry.
Jak informują niemieckie media, berliński dziennik „Der Tagesspiegel” oraz serwis informacyjny kanału ARD, od grudnia 2022 uruchomiona zostanie linia regionalna RB93 z Guben przez Gubin do Zielonej Góry. Zapowiedź Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB) w tej sprawie opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE. Z wyliczeń dziennikarzy w oparciu o rozpisaną liczbę kilometrów wynika, że na trasie kursować będą cztery pary pociągów dziennie.
– Najwyraźniej Berlin i Brandenburgia oraz Województwo Lubuskie porozumiały się w sprawie reaktywacji linii – stwierdza Anja Schmotz, Koordynatorka Inicjatywy Polsko-Niemieckiej Kolei Pasażerskiej. – Każde nowe połączenie transgraniczne cieszy, bo to oznacza, że siatka połączeń międzynarodowych – mimo trwającej od ponad roku pandemii – wciąż się rozrasta. To ważne również w kontekście Europejskiego Roku Kolei – komentuje dla "Rynku Kolejowego" Iwona Budych, prezeska Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe
Jak zauważa, przetarg po stronie niemieckiej na linii Guben – Gubin – Zielona Góra został ogłoszony na okres od grudnia 2022 do roku 2026 roku, co oznacza, że w praktyce połączenia międzynarodowe na tej trasie będą możliwe dopiero od końca następnego roku. Do 31 lipca 2021r. wszyscy zainteresowani przewoźnicy mogą składać swoje oferty, ale warunkiem koniecznym jest przystosowanie taboru do ruchu transgranicznego. Obecnie pojazdy dopuszczone do ruchu międzynarodowego posiada DB Regio.
Aktualizacja [20.05.2021]
– W informacji cytowanej przez prasę (Der Tagesspiegel – przyp. AB), mowa jest o informacji nt. postępowania w sprawie prowadzenia przewozów od grudnia 2022 roku. Z końcem 2022 kończy się aktualna umowa na świadczenie usługi z DB Regio. Jako że trasa przebiega głównie na terenie Polski, decyzję o podjęciu przewozów oraz ich zakresie podejmuje strona polska. Niestety nie możemy powiedzieć na ten temat nic więcej – poinformował "Rynek Kolejowy" VBB. W tej sprawie głos zabrał również Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
– Każdy z uruchamianych w ramach połączeń transgranicznych pociągów wymaga współpracy przewoźników kolejowych po obu stronach granicy polsko-niemieckiej. Oznacza to, że za każdy pociąg transgraniczny odpowiada dwóch przewoźników, którzy są operatorami publicznego transportu zbiorowego wybieranymi przez właściwego organizatora. Po stronie polskiej organizatorem jest województwo lubuskie, po stronie niemieckiej – Związek Komunikacyjny Berlin – Brandenburgia (VBB), któremu zlecono zadanie organizowania transportu przez Kraje Związkowe Berlin i Brandenburgia – wyjaśnia Sławomir Kotylak dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji. Dodaje, że każdy z organizatorów dofinansowuje połączenia transgraniczne na swoim terenie. Województwo Lubuskie wybrało operatora Polregio na okres 10 lat, do 14 grudnia 2030 r. natomiast strona niemiecka prowadzi postępowanie w zakresie wyboru własnego operatora, który będzie realizował przewozy transgraniczne w okresie 48 miesięcy od 11 grudnia 2022 r.
– W tym kontekście w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S 081-209927 pojawiła się informacja dotycząca zlecenia usługi przewozowej w0 kolejowej komunikacji regionalnej na liniach transgranicznych do granicy polsko-niemieckiej, w tym na odcinku linii nr 6206 Guben – granica państwa w ramach linii komunikacyjnej RB91 Zielona Góra Gł. – Guben. Województwo Lubuskie zaplanowało wznowienie kursowania pociągów na tej trasie od 12.06.2022 r., a nie jak wskazano w artykule – od grudnia 2022 r. Ponadto, w początkowym okresie pociągi kursować będą, nie jak określono – w wymiarze czterech par pociągów codziennych, a jedynie w weekendy, tj. 2 pary pociągów w soboty, niedziele i święta oraz dodatkowo jedna para w soboty – prostuje dyrektor Sławomir Kotylak.
Ostatni pociąg w 2002 roku
Krótki odcinek między miastami polskim Gubinem i niemieckim Guben nie jest obecnie użytkowany, po raz ostatni regularne pociągi lokalne kursowały tu w latach 1996-2002 – przypomina „Der Tagesspiegel”. Gazeta zauważa, że reaktywacja możliwa jest m.in. dzięki programowi „Kolej plus”.
Województwo lubuskie złożyło do niego osiem projektów, w tym rewitalizację linii kolejowej nr 358 Czerwieńsk – Krosno Odrzańskie – Gubin – granica państwa (połączenie Gubina i Krosna Odrz. z Zieloną Górą).
Plany uruchomienia połączeń, wtedy w relacji Chociebuż – Zielona Góra były już przedstawiane w 2008 roku; wtedy jednak reaktywacja się nie powiodła.