Sukces połączenia z Warszawy do Berlina skłania do stawiania pytań o rozszerzenie oferty przewozowej. Właśnie w tej sprawie do Ministerstwa infrastruktury i budownictwa z zapytaniem zwrócił się poseł Ryszard Galla. Jak się okazuje, na razie modernizacja infrastruktury hamuje rozwój połączeń międzynarodowych.
Poseł Ryszard Galla napisał zapytanie do ministra infrastruktury i budownictwa. Napisał w nim że istniejące od kilkunastu lat połączenie na linii Berlin – Warszawa, zapoczątkowane dzięki współpracy PKP Intercity i DB Fernverkehr, jest modelowym rozwiązaniem w zakresie międzynarodowych połączeń kolejowych, które powinno zostać rozciągnięte na południowo-zachodnie regiony Polski. – Integracja europejska, skracająca dystans między państwami i narodami, umożliwiła głębszą współpracę w ramach Unii Europejskiej. Polska powinna wykorzystać tę możliwość i aktywnie włączyć się w rozmowy ze stroną niemiecką w sprawie utworzenia nowych bezpośrednich połączeń kolejowych – podkreśla. Pyta on zatem ministra, czy w ostatnich latach prowadził rozmowy ze stroną niemiecką w sprawie utworzenia nowego połączenia z Niemcami.
Ministerstwo infrastruktury i budownictwa przypomina w odpowiedzi, że uruchomienie nowego połączenia międzynarodowego wymaga każdorazowego jego uzgadniania ze wszystkimi stronami zaangażowanymi w realizację usługi – w tym przypadku z przedsiębiorstwem niemieckim, które podejmie się wykonywania usługi jako komercyjnej – albo uzyskania zabezpieczenia jej finansowania w formie rekompensaty ze strony organizatora przewozów. – Z tego względu, wdrażanie nowych relacji międzynarodowych jest procesem długotrwałym i wymagającym podejmowania działań z większym wyprzedzeniem, niż w przypadku relacji krajowych – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie.
Wiceminister zdradza jednak, że od dłuższego czasu prowadzone są rozmowy pomiędzy przewoźnikiem polskim i niemieckim w sprawie o którą pyta poseł Galla. – Rozważana jest propozycja uruchomienia dodatkowych pociągów dalekobieżnych do Berlina w relacji Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Berlin – podaje Bittel. Jak dodaje, rozpatrywanych jest kilka wariantów tras pomiędzy Wrocławiem i Berlinem, między innymi w relacji Wrocław Główny – Legnica – Horka – Cottbus – Berlin.
Jak ponadto wyjaśnia resort, przy wyborze trasy, przewoźnicy analizują możliwości uruchomienia konkurencyjnego połączenia względem innych środków transportu pod względem czasu przejazdu, opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz popytu na połączenie po stronie polskiej i niemieckiej. Brany jest pod uwagę przede wszystkim czas jazdy na odcinku Wrocław – Berlin. – Dla strony polskiej i niemieckiej ważny jest stan infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy oraz zapewnienie taboru kolejowego do obsługi planowanych relacji – dodaje Bittel. – Biorąc pod uwagę potrzebę dostosowania stanu infrastruktury po obu stronach granicy, uruchomienie nowego połączenia międzynarodowego w relacji Berlin – Kraków planowane jest nie wcześniej niż po 2019 r. – podkreśla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.