FNM i Stadler podpisały w Mediolanie umowę ramową na dostawę interoperacyjnych dwusystemowych pojazdów z napędem elektrycznym, przeznaczonych do użytku we Włoszech i Szwajcarii. Jednocześnie podpisana została umowa wykonawcza na dostawę dziewięciu pociągów wraz z ich utrzymaniem, opiewająca na kwotę około 115 milionów euro. Wraz z zamówionymi przez FNM w listopadzie 2018 zespołami trakcyjnymi Flirt z napędem diesla, liczba pojazdów Stadlera eksploatowanych we Włoszech wyniesie wkrótce ponad 200 sztuk.
FNM i Stadler podpisały w Mediolanie umowę ramową na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą posiadały homologację na Włochy i Szwajcarię. Pociągi przeznaczone będą do obsługi kolei regionalnej TILO na obszarze dwóch graniczących ze sobą regionów – włoskiej Lombardii i szwajcarskiego kantonu Ticino. Pojazdy zostaną wynajęte regionalnemu przewoźnikowi Trenord, rozszerzając tym samym ofertę usług TILO. Podpisanie umowy i przekazanie zamówienia Stadlerowi kończy ogłoszony w ubiegłym roku przetarg FNM.
Umowa ramowa i kontrakt na dostawę pojazdów
Umowa ramowa podpisana na osiem lat określa minimalną liczbę pięciu pojazdów z opcją zamówienia kolejnych czterech. Obejmuje ona również pełną usługę utrzymania łącznie z przeglądami, a jej całkowita wartość wynosi około 115 mln euro. Poza umową ramową podpisano również dwie umowy realizacyjne na dostawę pięciu i czterech pojazdów. Dostawa pierwszych pięciu zespołów trakcyjnych przewidziana jest do listopada 2020 r., a kolejnych czterech od lipca 2021 r.
Jakie będą pociągi dla TILO?
Przedmiotem dostawy są sześcioczłonowe zespoły trakcyjne przeznaczone do eksploatacji w dwóch systemach kolejowych (prąd stały o napięciu 3kV we Włoszech i prąd przemienny o napięciu 15kV w Szwajcarii), z homologacją dla obu krajów. Pojazdy o długości 104,9 m pomieszczą 655 osób, w tym 244 na miejscach siedzących. Będą się poruszać z maksymalną prędkością 160 km/h i będą kompatybilne z istniejącą flotą pojazdów TILO.
Pojazdy będą wyposażone w dwie toalety, oświetlenie LED, gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych, system informacji pasażerskiej, liczniki energii, system zliczania pasażerów oraz urządzenia zdalnej diagnostyki. Ponadto będą posiadały najnowszy i najbardziej zaawansowany system ERTMS/ETCS, który zapewni nie tylko bardzo wysoki standard bezpieczeństwa, ale również zwiększenie przepustowości ruchu na najbardziej uczęszczanych trasach kolejowych w Lombardii.
O FNM
FNM to pierwsze w pełni zintegrowane przedsiębiorstwo transportu i mobilności w Lombardii. Jest najważniejszym włoskim niepaństwowym inwestorem w tym sektorze. FNM jest spółką akcyjną, notowaną na giełdzie od 1926 r. Większościowym akcjonariuszem jest Region Lombardii, który posiada 57,57% akcji.
Przedsiębiorstwo Ferrovienord, które jest w 100% kontrolowane przez FNM, zarządza włoską siecią kolejową obejmującą 331 km i 124 stacje z pięcioma liniami zlokalizowanymi w prowincjach Mediolan, Brescia, Como, Monza e della Brianza i Novara. Oprócz działalności związanej z przewozami kolejowymi, jest odpowiedzialne za planowe i pozaplanowe działania utrzymania sieci kolejowej, prace dostosowawcze, działania modernizacyjne oraz budowę nowych obiektów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.