Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowe pociągi Stadlera dla Liverpoolu jadą z Siedlec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
30-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Miłośnik kolei uchwycił transport trzech nowych składów Stadlera dla Liverpoolu, które powstały w fabryce w Siedlcach. Pojazdy trafią do obsługi podmiejskiej sieci kolejowej Merseyrail. To kolejne z 53 zamówionych przez Liverpool składów. Na razie do Anglii dostarczono 14 pojazdów klasy 777.

Merseyrail to podmiejski przewoźnik, działający na zasadzie franczyzy i obsługujący aglomeracyjne połączenia w Liverpoolu w Anglii. Umowę na dostawę jednostek klasy 777 podpisał regionalny operator Merseytravel ze Stadlerem w grudniu w 2016 roku. Wartość umowy to 700 mln funtów. W ramach zamówienia zakontraktowano 53 jednostki elektryczne w konfiguracji czteroczłonowej. Jest także możliwość skorzystania z prawa opcji na kolejnych 60 pojazdów. Kontrakt przewiduje również utrzymanie i serwis pojazdów przez Stadlera przez okres 35 lat.

Zakup został sfinansowany wyłącznie ze środków przekazanych przez Urząd Miasta Liverpool, przez co składy będą własnością regionalnego operatora transportu publicznego Merseytravel, który wydzierżawi je operatorowi franczyzowemu Merseyrail.

Produkcja rozpoczęła się w 2018 roku, jednak dopiero w sierpniu 2021 roku do Anglii trafił pierwszy skład po testach homologacyjnych. Wówczas zaprezentowano go szerszej społeczności. Również wpływ pandemii spowodował przedłużenie całego kontraktu. Dotychczas na Wyspy Brytyjskie dotarło 14 składów z czego 10 udostępniono podróżnym. Przed odebraniem pociągów do eksploatacji, każdy musiał odbyć testy dynamiczne, co wiązało się z kilkoma tysiącami przejechanych godzin na trasach w aglomeracji Liverpoolu.

Zasilanie na dwa sposoby

Nowe pociągi klasy 777 zastąpią starsze jednostki klasy 507 i 508 z lat 1978-1980. Do tej pory flota Merseytravel należała do najstarszych w Wielkiej Brytanii, ze średnią wieku pojazdów 40 lat. Pojazdy klasy 777 to dostosowana do potrzeb zamawiającego platforma Metro Stadlera. Zasilanie odbywa się z trzech różnych źródeł – z tzw. trzeciej szyny lub z sieci trakcyjnej. Dodatkowo pociągi wyposażono w zestawy baterii. W porównaniu z poprzednimi modelami pociągów, pojazdy klasy 777 mają więcej miejsca dla pasażerów i mogąc przewieźć o 50 proc. więcej podróżnych przy zachowaniu tej samej liczby miejsc. Pojemność składów określono na 486 pasażerów. Wnętrze wyposażono w 182 miejsca siedzące. Stojące miejsce znajdzie natomiast 302 pasażerów. Są także dwa miejsca dla osób na wózkach. Składy mają 64,98 m długości. Ich prędkość maksymalna została określona do 120 km/h.

Pociągi mają obniżoną podłogę na wysokości 960 mm ponad główkę szyny, w związku z czym większość wyposażenia producent zamontował pod dachem. Skład uzbrojono w różne inteligentne rozwiązania, jak np. stopnie przy drzwiach, które wysuwają się na określoną długość w zależności od uwarunkowań stacji, tak by wyeliminować lukę między krawędzią pociągu a krawędzią peronu. Z kolei w drzwiach czujniki wykrywają przeszkody, a kolor światła informuje pasażerów czy można skorzystać z danego wyjścia.

Połowa kontraktu realizowana w Polsce

Pierwsze elementy pociągów – aluminiowe ramy nadwozia – powstają w fabryce Stadlera w Szolnok na Węgrzech, które następnie transportowane są do zakładu producenta w Altenrhein w Szwajcarii. Tam odbywa się końcowy montaż. Do procesu produkcji składów klasy 777 wyznaczony został także zakład w Siedlcach, który będzie odpowiadał za realizację ok. połowy kontraktu. W ostatnim tygodniu trzy gotowe jednostki wyruszyły w podróż do Liverpoolu.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5