Za tydzień Przewozy Regionalne mają otworzyć oferty w przetargu na dostawę sześciu komfortowych pociągów spalinowych. Tymczasem Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie Newagu w sprawie tego przetargu.
Spółka Przewozy Regionalne ogłosiła przetarg na dostawę w formie leasingu sześciu nowych pociągów spalinowych, w tym dwóch jednoczłonowych i czterech dwuczłonowych. Jedynym kryterium przetargu jest cena. Terminy dostawy pociągów spalinowych są krótkie. Wynoszą 5 i 6 miesięcy dla pojazdów jednoczłonowych, oraz 8 i 9 miesięcy dla dwuczłonowych. I właśnie z tego powodu Newag zwrócił się o pomoc do Krajowej Izby Odwoławczej.
Newag podnosił w Krajowej Izbie Odwoławczej, że jedynym podmiotem dysponującym świadectwem typu na jednoczłonowy autobus szynowy jest bydgoska Pesa. Żeby nowosądecki producent zdążył zdobyć homologację przed terminem dostawy, musiałby on zostać wydłużony do 12 miesięcy. KIO oddaliła odwołanie. Jak zauważyła Izba, Newag nie żądał podziału zamówienia na części, by móc spróbować wygrać postępowanie jedynie na jednostki dwuczłonowe. Poza tym w opinii Izby udowodnił jedynie, że sam nie jest w stanie dostarczyć w terminie pojazdów jednoczłonowych, a nie że może to zrobić tylko jeden podmiot. Dlatego odwołanie zostało oddalone w całości.
Przypominamy, że minimalna liczba stałych miejsc siedzących w nowych pojazdach to 50 osób na człon. Tyle samo pasażerów ma zmieścić się na miejscach stojących.. Podłoga musi być obniżona w co najmniej 40-proc. długości przedziału pasażerskiego. W każdym pociągu znajdzie się modułowa kabina WC z systemem zamkniętym, oraz jedna para drzwi na stronę. Pomieszczenia pasażerskie będą bezprzedziałowe, o standardzie 2 klasy. Pomiędzy siedzeniami znajdą się gniazda 230V do zasilania laptopów w ilości jednego gniazda na dwa sąsiednie siedzenia. Więcej o nowych pojazdach pisaliśmy tutaj.