We wrześniu 2021 roku Siemens Mobility poinformował o pierwszych testach składów Nightjet przeznaczonych dla Kolei Austriackich. Dokładnie rok później przyszedł czas na prezentację pociągów. Design i ergonomia nocnych wagonów robią duże wrażenie.
– Większość kolejowych operatorów zamknęło swoje nocne trasy, natomiast ÖBB myślało perspektywicznie i widziało przyszłość w tym biznesie. Jest to działalność, którą rząd austriacki będzie wspierać. Nowe pociągi pokazują, że podróż nocą może być nie tylko przyjazna środowisku, ale także niezwykle wygodna – powiedziała Leonore Gewessler, odpowiadająca w austriackim rządzie za resort klimatu i ochrony środowiska.
Hotel na torach❗️❗️Tak prezentuje się wnętrze wagonów sypialnych w nowych pociągach Nightjet @SiemensMobility dla @unsereOEBB. Pierwsze kursy w 2023, na trasach z Wiedeń/Monachium do Rzymu/Wenecji/Mediolanu. Taki pociąg jest ok 50. razy bardziej przyjazny dla klimatu niż samolot pic.twitter.com/5XsL8nHiv6
– Nocne pociągi reprezentują troskę o środowisko, a przy tym są niezwykle wygodne. Jesteśmy zdeterminowani, by działać nadal w tym kierunku i dodawać do siatki połączeń nowe destynacje – powiedział Andreas Matthä, prezes Kolei Austriackich.
– To kompletnie nowy produkt, do tej pory nie było takiego na rynku. Będzie mógł poruszać się pod różnymi systemami napięcia. W pierwszej kolejności będzie jeździł poza austriacką siecią kolejową, na sieci włoskiej. Lokomotywy wyglądają w taki sposób, że będzie można dodawać do nich kolejne elementy, pozwalające im na wjazd do krajów z innym napięciem, czy systemami bezpieczeństwa ale system jest modularny i może być zabudowany innym systemem – dodał Albrecht Neumann odpowiadający w Siemensie Mobility za tabor. Więcej prywatności i przedziały kapsułowe
Nowości w nowych wagonach jest bez liku. Zacznijmy od układu wagonów. Kuszetki, zaprojektowane od nowa, będą zawierać tylko 4 leżanki. Dla osób ceniących sobie prywatność w wagonach znajdą się także jednoosobowe kapsuły z przestrzenią na bagaż. To zupełnie nowe podejście do podróży nocnych.
– Nowe wagony pociągów Nightjet zaspokajają bardzo wiele różnych potrzeb. Przez cały czas projektowania produktu pracowaliśmy z designerami z jednym naczelnym przykazaniem – w centrum uwagi jest pasażer. Efektem tego jest więcej prywatności, zwłaszcza w kuszetkach, gdzie w przedziałach są tylko cztery łóżka. W przedziałach sypialnych znajdą się natomiast tylko dwa łóżka. Każdy pasażer, czy to w kuszetce, czy w kapsule jednoosobowej, czy też w przedziale sypialnym, otrzyma więcej przestrzeni na bagaż, więcej prywatności i przyjemną przestrzeń do snu – powiedział Andreas Matthä, szef ÖBB.
W każdym zestawie będzie wagon dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W nim znajdzie się też miejsce na 6 rowerów. Każdy z wagonów będzie miał wifi oraz okna zapobiegające nagrzewaniu się wnętrza, aby mnie energii zużywać na działanie klimatyzacji. Wagony będą przygotowane do serwowania ciepłych posiłków, muszą być więc wyposażone w odpowiednią instalację.
– Wagony są tak zbudowane, by gwarantowały maksymalną ciszę na pokładzie nawet przy prędkości 200 km/h. Będą jednak homologowane na 230 km/h, by umożliwić poruszanie się z taką prędkością w przyszłości. Wiele mówiono o specjalnych, nowych wózkach, które są lżejsze o 30% od konstrukcji Siemensa poprzedniej generacji. Przy ich produkcji Siemens Mobility ściśle współpracował z Uniwersytetem w Grazu – dodał Albrecht Neumann.
Gdzie pojadą nowe wagony?
ÖBB i Siemens Mobility podpisały umowę ramową na dostawę trzynastu wyspecjalizowanych zestawów do międzynarodowej komunikacji nocnej w 2018 roku. Zestawy Viaggio Next Level powstają w zakładzie Siemens Mobility w Wiedniu. Kilkanaście miesięcy później Koleje Austriackie zdecydowały się na zakup 20 kolejnych zestawów, więc będzie ich łącznie 33. Pierwotnie zakładano, że nowe pojazdy wejdą do ruchu w grudniu 2023 roku, obsługując kursy z Austrii do Niemiec i Włoch, a komplet nowych Nightjetów ma być dostarczony do ÖBB w grudniu 2025.
Ostatecznie wagony wyjadą z pasażerami w trasę, według zapewnień ÖBB, we wrześniu 2023 roku. Winę za opóźnienie ponosi Covid (w pierwszych miesiącach pandemii nawet 40% załogi była na zwolnieniu lub izolacji), ale ÖBB wyraża się ze zrozumieniem o problemach Siemensa, dotyczyły bowiem nie tylko branży kolejowej, ale całej gospodarki.
Pierwsze trasy zapowiedziane do obsługi przez nowe Nightjety to Wiedeń – Wenecja, Wiedeń – Rzym i Wiedeń – Mediolan.
Za nowe 33 zestawy od Siemensa Koleje Austriackie zapłacą 700 milionów euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.