Nowoczesne platformy intermodalne dotarły na bocznicę spółki Lotos Kolej w Gdańsku 20 lipca i od razu rozpoczęły pracę dla klienta zewnętrznego, koordynującego od strony logistycznej przewóz kontenerów z Chin do Niemiec w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku - informuje spółka. Pierwszy pociąg z nowymi wagonami-platformami to skład 600-metrowy o pojemności 88 TEU, który pokonał liczącą ponad 1 300 kilometrów trasę z Małaszewicz (zlokalizowanych przy granicy z Białorusią) do leżącego niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej miasta Krefeld.
Podpisane w pierwszej połowie 2020 roku umowy w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę Lotos Kolej” dotyczą 324 wagonów-platform. Więcej na temat projektu, który wygrał w konkursie CUPT,
piszemy tutaj. Łączna wartość podpisanych umów to 191,5 mln złotych. Podlegają one dofinansowaniu ze środków UE w wysokości 65,1 mln złotych.
Na mocy umowy podpisanej przez spółkę Lotos Kolej z bułgarskim producentem wagonów, firmą Kolowag AD, do czerwca 2022 roku dostarczonych zostanie 216 sztuk przegubowych wagonów o długości ładunkowej wynoszącej 80', typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. W ramach podpisanych umów, spółka pozyska również 108 wagonów długości ładunkowej wynoszącej 40', a także lokomotywę elektryczną.
Więcej o inwestycjach przewoźnika piszemy tutaj.
– Dofinansowanie zakupu wagonów poprzez projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” wpisuje się w potrzeby rozwojowe spółki. Poprzez inwestycje w tabor, stajemy się konkurencyjni wobec przewoźników samochodowych. Wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą rozwijać przewozy intermodalne wraz z nami – powiedział Jaromir Falandysz, wiceprezes zarządu Lotos Kolej cytowany w komunikacie. – Powiększanie taboru Lotos Kolej to nie tylko wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek naszej grupy kapitałowej, ale również wzmocnienie oferty kierowanej do rynku. Jako jeden z największych przewoźników kolejowych w naszym kraju, spółka jeszcze bardziej stawia na rozwój i nowoczesność. Potwierdzeniem są właśnie inwestycje w transport intermodalny – dodaje prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski.
Wartość całego Projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” wynosi około 214,7 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 74,3 mln zł.