Wiemy więcej a propos planów wykorzystania nowego taboru piętrowego, jaki kupi PKP Intercity. Nowymi pociągami ma być obsługiwana głównie stolica i linie dojazdowe do niej.
Pytania dotyczące nowego taboru przesłaliśmy zarówno do Ministerstwa Infrastruktury jak i do PKP Intercity. Wiemy, że piętrowe push-pulle, będą wykorzystywane do realizacji połączeń w ramach świadczenia usług publicznych w kategorii IC.
– Obecnie planowane inwestycje zakładają przede wszystkim zakupy pojazdów o prędkości maksymalnej 200 km/h, aby w perspektywie dalszego rozwoju infrastruktury przewoźnik posiadał tabor w pełni wykorzystujący przepustowość sieci – napisał Szymon Huptyś, rzecznik ministerstwa infrastruktury.
Piętrusy do obsługi linii dojazdowych do Warszawy
Jak dodaje, podstawowym założeniem trasowania składów typu push-pull jest realizacja przewozów około-aglomeracyjnych na liniach najbardziej obciążonych przewozami tego typu obecnie i w przyszłości.
– Naturalnym i głównym celem codziennych podróży jest Warszawa. Obecnie obserwujemy istotny udział PKP Intercity w dowozach do Warszawy na linii nr 1 (Łódź, Skierniewice, Żyrardów). Wzrasta udział ruchu około-aglomeracyjnego na linii nr 3 (Kutno, Łowicz, Sochaczew) oraz linii nr 2 (Łuków, Siedlce, Mińsk Mazowiecki). Mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia oraz efekty, jakie przyniosą prowadzone prace modernizacyjne na liniach kolejowych, planowane jest uruchamianie składów piętrowych na wszystkich liniach wlotowych do Warszawskiego Węzła Kolejowego z kierunku Łodzi, z kierunku linii nr 9 (Gdynia/Olsztyn), z kierunku linii nr 8 (Kraków – Kielce – Radom), z kierunku linii nr 7 (Lublin), z kierunku linii nr 6 (Białystok), linii nr 3 (Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Kutno) oraz linii nr 2 (Terespol – Biała Podlaska – Łuków – Siedlce) – napisał rzecznik. Intercity doprecyzowuje tą informację.
– Składy push-pull, według obecnych planów, będą przeznaczone do obsługi połączeń m.in. w relacjach z Łodzi do Warszawy i do Gdyni czy z Olsztyna do Krakowa przez Warszawę – napisało biuro prasowe spółki.
PKP Intercity podkreśla ponadto, że wybór rozwiązania w postaci składów push-pull pozwoli na elastyczne zarządzanie zestawieniami pociągów, a co za tym idzie na dostosowanie długości pociągów przewoźnika do aktualnego popytu na usługi. Odpowiada też, dlaczego przewoźnik oczekuje dopuszczenia do ruchu wyłącznie na terenie Czech, a nie np. w krajach bałtyckich, dokąd za dwa lata mają dotrzeć pociągi PKP Intercity.
– Nasze analizy wskazują, że w relacjach z krajami bałtyckimi nie przewiduje się intensywnych potoków pasażerskich, dla których konieczne byłoby zastosowanie składów piętrowych – czytamy w odpowiedzi.
Bez barowego, za to z automatami
W nowych piętrowych push-pullach nie będzie aneksu barowego, jak we Flirtach czy Dartach. Będą za to automaty do sprzedaży przekąsek i napojów.
– Przeznaczenie części powierzchni pociągów piętrowych na przedział barowy czy restauracyjny kolidowałoby z podstawowym przeznaczeniem tego typu taboru, którym jest przewiezienie w komfortowych warunkach maksymalnej liczby pasażerów bez wykorzystania składów dłuższych niż perony na trasie przejazdu. PKP Intercity planuje zapewnienie usługi gastronomicznej w składach push-pull w postaci zastosowania maszyn vendingowych jako rozwiązania optymalnego – powiedział Szymon Huptyś.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.