Znaczące inwestycje w infrastrukturę pasażerską na północ od Zduńskiej Woli mogą jednak okazać się w pełni zasadne. Po długim okresie bez jasnych deklaracji samorząd województwa łódzkiego wyraził bowiem zainteresowanie reaktywacją ruchu regionalnego na swoim odcinku trasy. Na razie trudno jednak wskazywać jakiekolwiek daty.
W 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że w ramach
modernizacji tzw. Magistrali Węglowej Śląsk – Porty na północ od Zduńskiej Woli-Karsznic planują znaczące inwestycje w infrastrukturę pasażerską. Nowe perony mają powstać w Szadku, Poddębicach, Kraskach i na stacji Kłudna. Wszędzie tam zaprojektowano też
przejścia podziemne pod torami prowadzące na perony.
Ruch pasażerski jednak wróci?
Decyzja zarządcy sieci kolejowej była o tyle zaskakująca, że ok. dekadę wcześniej regionalny ruch pasażerski na tym odcinku linii nr 131 został zawieszony, a nieliczne kursy PKP Intercity były realizowane bez postojów w mniejszych miejscowościach. Samorząd regionalny
nie miał też żadnych konkretnych planów reaktywacji kursów. Istniało więc duże ryzyko, że znaczące środki przeznaczone na infrastrukturę przystankową w praktyce nie posłużą pasażerom.
Od tamtego czasu stanowisko UMWŁ uległo jednak zmianie. – Jesteśmy zainteresowani wznowieniem obsługi północnej części trasy nr 131, by zapobiegać wykluczeniu z obsługi koleją tej części województwa – informuje Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Pociągi z Łodzi miałyby dotrzeć do Poddębic, a dalej zostać skierowane w stronę województwa kujawsko-pomorskiego (linią 131) lub wielkopolskiego (magistralą E20).
Na razie nie ma konkretnego terminarza
Samorząd nie wskazuje póki co konkretnego terminu wznowienia ruchu, informując jedynie, że może to nastąpić po zakończeniu modernizacji infrastruktury. Region zastrzega przy tym, że ostateczne decyzje będą podejmowane w odniesieniu do możliwości finansowych i taborowych, przy czym liczba pojazdów eksploatowanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną jest stale zwiększana.
Przewoźnik nie uruchomi natomiast połączeń w kierunku Poddębic jeszcze w tym roku. – W rozkładzie jazdy 2023/2024, który wejdzie w życie w grudniu, oferta przewozowa ŁKA zostanie zapewniona na poziomie nie mniejszym niż obecnie – deklaruje przy tym UMWŁ. Nie dojdzie więc do likwidacji kursów na żadnej z tras. Wciąż trwają szczegółowe uzgodnienia dotyczące grafiku połączeń na poszczególnych liniach.