Dziewięć peronów na trasie z Siedlec do Terespola przeszło metamorfozę. Prace modernizacyjne, prowadzone za zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, koncentrują się przede wszystkim na stacjach w Siedlcach, Łukowie i Międzyrzecu Podlaskim.
Ponad 200 nowoczesnych i wyższych peronów na stacjach i przystankach kolejowych w całym kraju zostanie przekazanych w użytkowanie podróżnym do końca 2014 roku. W ramach projektu modernizacji linii kolejowej E 20 / CE 20, działania trwają na trasie między Siedlcami a Terespolem, gdzie gotowe są już cztery z dziewięciu modernizowanych peronów.
Wygoda i bezpieczeństwo na peronach
Już dziś podróżni korzystają z dwóch nowych peronów na przystanku w Łukowie Zapowiedniku. Wkrótce zostaną otwarte dwa obiekty – w Siedlcach i Międzyrzecu Podlaskim. Trwająca na linii Siedlce – Terespol przebudowa obejmuje między innymi wymianę nawierzchni, wydłużenie oraz podwyższenie peronów, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów stanie się wygodniejsze. Podróżni zyskają nowe wiaty peronowe, ławki oraz elementy małej architektury. Zamontowany zostanie też system nagłośnienia oraz oświetlenie, a nad bezpieczeństwem oczekujących na pociąg czuwać będą kamery monitoringu. Na wszystkich modernizowanych przez PLK stacjach infrastruktura dostosowywana jest do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych – w Siedlcach, Łukowie oraz Międzyrzecu Podlaskim windy ułatwią pasażerom dotarcie do peronów. Dojście do pociągu usprawnią nowe oraz wyremontowane przejścia dla pieszych. Remont linii obejmuje również przejazdy kolejowo-drogowe i wiadukty. Po zakończeniu inwestycji w lipcu 2015 roku, pociągi pasażerskie pojadą tędy szybciej, bo z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
700 polskich peronów – od nowa
Tylko w tym roku w całym kraju PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują 230 peronów kolejowych. Udostępniły podróżnym już prawie 150 tego typu obiektów po przebudowie. Do końca grudnia 2014 roku oddanych zostanie kolejnych 80.
To efekty największego w historii polskich kolei programu modernizacji sieci kolejowej realizowanego przez PLK, który do końca 2015 roku zakłada unowocześnienie łącznie 700 peronów. Wśród nowo oddanych znajdą się także te na stacjach w Siedlcach, Łukowie i Międzyrzecu Podlaskim. Koszt współfinansowanego z unijnych środków drugiego etapu modernizacji tej linii to ponad 500 mln zł. Projekt zakłada modernizację lub rozbudowę na odcinku Siedlce – Terespol: 9 peronów, 4 wiaduktów, ponad 30 przejazdów kolejowo-drogowych, 6 nastawni oraz 2 przejść podziemnych dla pieszych.