W Czechach, na torze doświadczalnym pod Velimiem, rozpoczęły się testy nowej generacji zestawów push-pull dla pociągów NightJet Kolei Austriackich.
Testy zestawów push-pull wyprodukowanych dla Kolei Austriackich (OBB) rozpoczęły się właśnie na specjalnym torze badawczych VUZ w Czechach pod Velimiem. Czesi wraz ze specjalistami będą testować w dziesiątkach różnych sytuacji działanie nowych wózków zestawu Nightjet, które umożliwią rozpędzenie się składu do prędkości 230 km/h, jak obiecuje producent, przy bardzo spokojnym i cichym biegu. Sprawdzany będzie też system hamowania zestawu.
Trudno ocenić, jak długo będą trwały testy, wiadomo jednak, że ÖBB chciałoby zobaczyć pierwsze nowe pociągi w ruchu od września 2023 roku. Dostawa wszystkich 33 zestawów zamówionych przez Koleje Austriackie miałaby się zakończyć w grudniu 2025. Prezes Kolei Austriackich, Andreas Mattha, podkreśla, że nowe zamówione składy oznaczają rewolucję w przejazdach nocnych. Rzeczywiście – pierwsze zdjęcia i filmy z wnętrza składów robią znakomite wrażenie.
Zestawy są siedmiowagonowe. W pierwszym (z kabiną sterowniczą) oraz drugim znajdą się miejsca do siedzenia, przy czym drugi będzie umożliwiał przewóz rowerów, osób z niepełnosprawnościami oraz większego bagażu. Z tego powodu wejście do niego nie będzie miało stopni. Trzy wagony będą czymś w rodzaju kuszetek, z przedziałami z leżankami oraz mikrokapsułami do spania, w kolejnych dwóch będą przedziały sypialne z dwoma łóżkami. Na końcu (lub początku, w zależności od kierunku jazdy) znajdzie się elektryczna lokomotywa Siemens Vectron, przystosowana do osiągania prędkości 230 km/h.
Pierwsze kursy nowych zestawów, zgodnie z zapowiedzią Kolei Austriackich, ruszą z Wiednia do Włoch. Pojazdy produkowane są w Wiedniu. Nowe wagony zestawów można zobaczyć z okien pociągu, który łączy centrum miasta z lotniskiem.
Więcej zdjęć i film prezentujący nowego Nightjeta
można zobaczyć tutaj.