ÖBB (Koleje Austriackie) wprowadziły do ruchu kolejne swoje nocne składy. 10 września zupełnie nowe Nightjety zaczęły obsługiwać trasę z Wiednia i Monachium do Rzymu.
10 września nowy składy push-pull po raz pierwszy wyjechały na linie Wiedeń – Rzym i Monachium – Rzym. Pierwszy kurs z wiedeńskiego dworca miał bogatą oprawę oficjeli.
– Podróż pociągiem jest korzystna dla środowiska. Dotyczy to zwłaszcza pociągów nocnych. Możesz wieczorem wsiąść do pociągu w Wiedniu, a następnego dnia rano obudzić się w Rzymie. To praktyczne i wygodne zwłaszcza w nowej generacji składów Nightjet i stanowi wkład w mobilność przyjazną środowisku – powiedziała Minister Ochrony Klimatu Austrii Leonore Gewessler.
– Nowa generacja pociągów Nightjet to ogromny skok w kierunku komfortu i większej prywatność podróżnych. Jesteśmy zachwyceni, że tym nowoczesnym pociągiem możemy teraz podróżować także z Wiednia i Monachium do Rzymu – powiedział prezes ÖBB Andreas Matthä
– Włochy zawsze były ulubionym kierunkiem podróży Austriaków. Z roku na rok coraz więcej Włochów odwiedza austriackie miasta, aby podziwiać artystyczne i kulturowe piękno tego kraju. Jestem pewien, że nowy pociąg, dzięki nowocześniejszemu i wygodniejszemu wyposażeniu, pomoże zwiększyć liczbę podróży z Wiednia do Rzymu i z powrotem, oraz zacieśnić i tak już bardzo dobrą współpracę z Trenitalią – powiedział Ambasador Włoch w Wiedniu Giovanni Pugliese.
Tanie bilety dostępne z wyprzedzeniem
Pociąg z Wiednia HBF odjeżdża o 19:18 (z Monachium o 20:10), na stacji Roma Tiburtina melduje się o 11:05. W kurs powrotny uda się o 17:25, z dojazdem do Wiednia na 9:04 (do Monachium na 9:22). Oba pociągi (do i z Wiednia i Monachium) łączone i rozłączane są na stacji w Villach. Co ciekawe - istnieje możliwość podróży do Rzymu z Warszawy, z przesiadką w Brzecławiu (z pociągu Batory) i dwugodzinną w Wiedniu (na nowy Nightjet). chociaż wówczas na spacer po austriackiej stolicy będziemy musieli poświęcić kilka godzin. Podobnie można dostać się z Rzymu do Warszawy.
Koleje Austriackie przypominają, że najtańsze bilety na pociągi można kupić wykorzystując możliwość znacznie wcześniejszej rezerwacji biletów. Promocyjny bilet Sparschiene na trasie Wiedeń – Rzym można kupić w cenie od 34,90 euro za osobę, w kuszetce (miejsce w przedziale 4-osobowym na leżankach) są dostępne od 54,90 euro podobnie jak w rewolucyjnych kapsułach. Ceny w przedziałach sypialnych (dwuosobowych) zaczynają się od 99,90 euro, ale bilet w tej cenie dostać jest bardzo trudno.
Cisza, rowery na pokładzie, świetna informacja pasażerska
Nowe siedmiowagonowe zestawy push-pull zabiorą na pokład do 254 pasażerów. Do pociągu można zabrać rowery, jest więcej miejsca na bagaż niż w starszych Nightjetach. Na pokładzie jest wifi i wzmacniacze sygnału telefonicznego.
Podróżni mogą również spodziewać się innowacji technicznych, takich jak bezpłatne WiFi dzięki portalowi pokładowemu ÖBB Railnet night. We wszystkich wagonach zintegrowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, dostępne są ładowarki usb. W przedziałach znajdują się panele do zmiany oświetlenia, z możliwością przywołania obsługi, do przedziałów wejdziemy za pomocą kart NFC. Same przedziały i przestrzeń do siedzenia zostały całkowicie przeprojektowania. Olbrzymią zaletą pociągu jest niezwykła wręcz cisza.
Więcej o nowych NJ pisaliśmy po ich starcie na połączeniu Wiedeń – Hamburg.