To pierwsze kursy nowych lokomotyw Lotos Kolej. Pociąg z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną Lotosu udał się w drogę do Piekar Śląskich – informuje przewoźnik, który kupił pięć lokomotyw od Newagu.
Dziś w Gdańsku odbyła się prezentacja lokomotyw, które Lotos Kolej
pozyskał na mocy porozumienia z firmą Newag. Spółka wzbogaci się o pięć lokomotyw – dwie typu E4DCU Griffin i trzy typu E6ACT Dragon 2. Trzy z nich już teraz zostały włączone do eksploatacji w Lotos Kolej. Pierwszy kurs miał miejsce we wtorek 5 marca, gdy Griffin wyjechał ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Piekary Śląskie Szarlej z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną Lotos. Łączna masa inauguracyjnego pociągu to ponad 2700 ton brutto.
– Powiększenie taboru spółki Lotos Kolej to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek Grupy Kapitałowej Lotos. Pięć nowych lokomotyw to szansa na utrzymanie bardzo dobrej pozycji na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce – mówi Jarosław Wittstock, wiceprezes Grupy Lotos ds. korporacyjnych, cytowany w komunikacie.
Na mocy umów zawartych przez Lotos Kolej, przez najbliższych siedem lat lokomotywy będą leasingowane, a następnie przewoźnik przejmie je na własność. – W ostatnich dniach producent lokomotyw dostarczył Lotos Kolej zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji nowo pozyskanych pojazdów kolejowych, zgodnych z TSI bez ograniczeń na polskiej infrastrukturze kolejowej, a więc m.in. wyposażonych w ETCS, na czym szczególnie nam zależało. Wystawiliśmy świadectwa sprawności technicznej i już od 5 marca rozpoczynamy eksploatację nowego taboru – dodaje Krzysztof Wiktorowicz, członek zarządu Lotos Kolej.
Pojazd E4DCUd Griffin o mocy 5,6 MW przeznaczony jest do pracy towarowej i pasażerskiej. To elektryczna, dwukabinowa, czteroosiowa lokomotywa Dual Power z dodatkowym układem napędowym, w postaci silnika spalinowego, osiągająca maksymalną prędkość 160 km/h. E4DCUd Griffin jest szeroki na 3,06 metra i wysoki na 4,28 metra. Długość pojazdu ze zderzakami to 19,9 metra.
Lokomotywa E6ACTa Dragon 2 jest pojazdem o mocy 5 MW przeznaczonym do prowadzenia pociągów towarowych. To elektryczna, dwukabinowa, sześcioosiowa lokomotywa osiągająca prędkość eksploatacyjną do 120 km/h. E6ACTa Dragon 2 jest szeroki na 3,075 metra i wysoki na 4,25 metra. Długość pojazdu ze zderzakami to 20,34 metra.