Jakie znaczenie dla ruchu towarowego będzie miało powstanie dziesięciu nowych odcinków linii kolejowych, dla których toczą się obecnie prace studialne? Na których odcinkach powstaną tory dla ruchu towarowego a gdzie na pewno ich nie będzie?
Efekty prac studialnych nad lokalizacją i warunkami technicznymi budowy poznamy dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź już za kilka tygodni, nieco dłużej poczekamy na efekty prac planistów w odniesieniu do odcinka od Łodzi do Wrocławia oraz dla odcinka Katowice – Ostrawa (gdzie, pomimo planów budowy nowej linii, PKP PLK będzie wydawać setki milionów złotych
na poprawę parametrów istniejącej trasy do Czech, która ma… niezłe parametry). Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które są opracowywane, pozwalają już jednak na określenie, gdzie nowe linie będą wspomagać ruch towarowy, a gdzie przewozy cargo pozostaną na istniejących liniach.
Znaczna poprawa parametrów dla ruchu cargo z Wrocławia
Wiadomo, że ruch towarowy na odcinku od Łodzi do Warszawy będzie prowadzony po istniejącej i wykorzystywanej w tej chwili linii o parametrach aż nadto starczających dla pociągów cargo. Ale już budowa linii od Łodzi do Wrocławia przyniesie sporo odcinków, z których pociągi cargo skorzystają.
W ramach projektu dojdzie m.in. do dużych zmian w obszarze węzła wrocławskiego. Tory, które będą wykorzystywana przez pociągi intermodalne i z towarami masowymi powstaną na odcinkach Wrocław Brochów – Szadek, Oleśnica – Wrocław Brochów a także Namysłów – Wrocław Brochów. Także na innych odcinkach nowej trasy do Łodzi powstaną dodatkowe tory dedykowane ruchowi towarowemu. Będą one elektryfikowane prądem stałym 3kV. Mapa, udostępniona przez CPK, pokazuje gdzie takie tory powstaną.
Linie istniejące w większym stopniu dla towarów
Tam gdzie „stare linie” są prowadzone w pobliżu nowego planowanego „Y”, tam ruch towarowy nadal będzie się odbywać i nie ma potrzeby budowy nowych torów dedykowanych ruchowi towarowemu w ramach projektu CPK. Tak będzie np. w przypadku odcinka Łódź – Zduńska Wola. Z kolei po zakończeniu budowy odcinka Warszawa – CPK – Łódź – Poznań ruch towarowy nadal będzie prowadzony, jak obecnie, po magistrali E20 przez Kutno i Koło.
– Niezwykle ważna z punktu widzenia ruchu cargo będzie budowa północnej linii CMK do Płocka i Włocławka a w przyszłości w kierunku Trójmiasta. Nie będzie już konieczności przejazdu przez Warszawę w relacjach – północ – południe, na możliwości przewozów na północ, z pominięciem Warszawy, zyska też zagłębie logistyczne, które jest na południu Warszawy i będzie się rozwijać – powiedziała Joanna Archutowska, koordynatorka ds. analiz ekonomicznych w spółce CPK.