Zarządca krajowej infrastruktury kolejowej zapewnia, że skoordynuje prace na linii nr 25 realizowane w ramach różnych projektów, aby uniknąć tzw. robót utraconych. Przygotował też wstępne założenia przedsięwzięcia przewidzianego do przeprowadzenia przy współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Wciąż nie znamy natomiast daty potencjalnego startu zadania.
Elektryfikacja odcinka Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Skarżysko-Kamienna jest projektowana od lat. Termin realizacji prac jest też przesuwany, bo forsujące inwestycję województwa łódzkie i świętokrzyskie zmieniają koncepcje finansowania robót. Początkowo region łódzki chciał zrealizować przedsięwzięcie na swoim odcinku samodzielnie lub przy wsparciu środków unijnych, ostatecznie jednak zdecydowano się na
wspólną aplikację o środki z rządowego programu Kolej Plus. Aktualnie wsparcie ma objąć prace przygotowawcze. Oba samorządy deklarują jednak jednoznacznie, że w kolejnych latach będą dążyć do rozwieszenia nad trasą sieci trakcyjnej.
Kilka projektów na tej samej liniiRównolegle trasa ma być modernizowana, ale pewne prace torowe zrealizowały też same PKP PLK przed wznowieniem ruchu pasażerskiego w 2021 r. Później remontowano zaś infrastrukturę przystankową, a z krajowego programu przystankowego wybudowano nowy peron Tomaszówek. Na tym lista przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na trasie z Tomaszowa do Skarżyska się nie kończy, bo
krótki fragment linii nr 25 ma wejść w skład jednej z tzw. szprych projektowanych przez Centralny Port Komunikacyjny. – Planując inwestycje na sieci kolejowej, za każdym razem dążymy do uwzględnienia potrzeb wszystkich zainteresowanych stron i wypracowania wspólnego stanowiska dotyczącego rozważanych przedsięwzięć – zapewnia Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych pytany o koordynację wszystkich zakładanych działań.
Zapewnia on, że połączenie linii nr 25 z tzw. szprychą CPK zostało uzgodnione z samorządami województw łódzkiego i świętokrzyskiego, które odpowiadają za wniosek do programu Kolej Plus. Ma to zapobiec tzw. robotom utraconym, czyli zrealizowanych w ramach jednego z projektu, ale zbędnych po zakończeniu kolejnej z inwestycji. Przypomina też, że głównym elementem zadania portu komunikacyjnego ma być
budowa dwóch nowych łącznic do Centralnej Magistrali Kolejowej, która ma stanowić jedną ze wspomnianych już szprych.
Znamy koszty, ale nie datyPierwsza z nich ma rozpoczynać się na stacji Opoczno i pozwalać na wyjazd w kierunku Warszawy. Druga zaś wybiegnie z okolic przystanku Słomianka i będzie służyć do prowadzenia ruchu na południe, a więc w stronę Katowic i Krakowa. – Zakładana prędkość na łącznicach wyniesie 100 km/godz. – usłyszeliśmy w PKP PLK. Pociągi towarowe pojadą nieco wolniej, bo 80 km/godz. Szacunkowy koszt robót uwzględniający też wykup gruntów sięga 190 mln zł.
Trudno jednak stwierdzić, czy wobec wahań na rynku budowlanym kosztorys ten będzie aktualny w chwili rozpoczęcia prac. Nie znamy bowiem choćby orientacyjnej daty inauguracji robót. – Zależy to od dostępności środków – tłumaczy Rafał Wilgusiak. Aktualnie plany nie mają bowiem gwarancji finansowania.