Newag rozpoczął dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych z nowego zamówienia dla województwa Podkarpackiego. Do końca roku dostarczy w sumie 12 pociągów, w tym cztery dwutrakcyjne (tzw. hybrydy).
Przetarg na dostawę czterech dwutrakcyjnych, trzywagonowych pojazdów (potocznie nazywanych hybrydami) oraz ośmiu czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, został rozstrzygnięty w lipcu ubiegłego roku. W ramach pierwszej z podpisanych umów – na kwotę 263,22 mln zł firma Newag wyprodukuje i dostarczy na Podkarpacie osiem pojazdów szynowych IMPULS 2 typu 31WE w wersji czteroczłonowej, wraz z symulatorem jazdy do prowadzenia szkoleń maszynistów, z niezbędną dokumentacją techniczną i usługą serwisową. Umowa zapewnia także 6-letnią gwarancją na pojazdy. Każdy z pociągów może zabrać na pokład po 400 pasażerów, w tym 192 na miejscach siedzących. Pojazdy są klimatyzowane, dostosowane dla osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w systemy dynamicznej informacji. W ramach tej umowy dostarczony zostanie także stacjonarny symulator jazdy, który trafi do zaplecza technicznego PKA, w sąsiedztwie stacji Rzeszów Staroniwa. Usprawni on szkolenie maszynistów.
Druga z zawartych umów o wartość 152,44 mln zł dotyczy dostawy 4 trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych tzw. hybryd, które mogą pracować w ramach zasilania z sieci trakcyjnej lub ekologicznych silników spalinowych. Każda z hybryd może przewieść 300 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących. Z konfiguracji sieci kolejowych na Podkarpaciu wynika, że optymalnie będzie je można wykorzystywać na trasie Rzeszów –Dębica- Mielec w obu kierunkach . Na odcinku Rzeszów - Dębica jazda będzie odbywać się pod trakcją elektryczną a na pozostałym odcinku Dębica – Mielec przy wspomaganiu silnika spalinowego. Pozwoli to na przewożenie pasażerów bez przesiadki.
Newag
bardzo szybko poradził sobie z produkcją pierwszych pojazdów. Teraz do Rzeszowa dostarczył pięć pierwszych, jednonapędowych jednostek elektrycznych. W październiku dotrą trzy takie same pojazdy. W listopadzie zostaną dostarczone cztery hybrydy.
Pojazdy elektryczne posiadają już wszystkie wymagane zezwolenia. Tzw. hybrydy potrzebują jeszcze zatwierdzenia przez UTK pewnych zmian, które w posiadanym już dopuszczeniu wykonał producent. Nie powinno to stanowić kłopotu. Pojazdy spalinowo-elektryczne będą wykorzystywane do obsługi pociągów w relacjach, gdzie na trasie przebiegu pociągu będą występować linie niezelektryfikowane, np. Rzeszów – Horyniec-Zdrój. Nowe Impulsy będą serwisowane na
terenie budowanej w Rzeszowie bazy, której obsługą zajmie się Polregio. Będzie też ono dysponentem pojazdów.
Nowością we wszystkich 12 pociągach jest wyposażenie ich w tzw. pętlę indukcyjną dla osób niepełnosprawnych, który poprawia skuteczność aparatów słuchowych. Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem jest wyposażenie pociągów w nowy kanał dystrybucji biletów tzw. zintegrowany system do biletu elektronicznego, który wdrożyło Polregio wraz z Województwem Podkarpackim. System ten równolegle będzie uruchomiony w pojazdach PKA. Elementem spajającym system jest portal pkaebilet.podkrapackie.pl. Kasowniki w pociągach umożliwiają zakup biletów elektronicznych poprzez wykonywanie płatności za przejazd za pomocą zbliżenia karty płatniczej (Visa i MasterCard) oraz za pomocą technologii NFC/HCE (smartfon). Zabudowany w urządzeniu czytnik obsługuje płatności: Apple PAY, Google PAY oraz BLIK. Zakupiony bilet przechowywany jest w pamięci systemu, w razie potrzeby pasażer może pobrać zakupiony bilet z portalu. Zastosowane rozwiązanie pozwoli w przyszłości integrować się z transportem innych operatorów np. autobusowym .
Dziś w Rzeszowie odbyła się oficjalna prezentacja: