GATX Rail Poland wydzierżawił firmie Lotos Kolej pierwsze wagony cysterny typu 1686 przeznaczone do transportu lekkich produktów naftowych. Wagony zostały wyprodukowane w Rumunii.
Są to wagony o pojemniejszych zbiornikach (86m3), niż w przypadku większoŚci cystern jeżdżących w Polsce (60m3), nowoczesne, wybudowane zgodnie z regulacjami TSI i RID.
– Pomimo dużej pojemnoŚci są one lżejsze, niż obecne na polskim rynku wagony ze zbiornikami 60-metrowymi, w związku z tym klienci mogą przewozić większą iloŚć produktu tą samą liczbą wagonów. Choć polska infrastruktura nie jest jeszcze gotowa, wagony te są przystosowane do torów klasy D, jako że ich żywotnoŚć jest przewidziana na wiele lat. Podsumowując, wagony te, dzięki swym cechom, mogą efektywnie i bezpiecznie operować na torach polskich, jak i europejskich – wyjaŚnia Adam Butryn, business unit manager Oil Europe.