Do tej pory nowe automaty biletowe SKM znalazły się na stacjach: Gdańsk: Główny, Zaspa, Oliwa Sopot i S. Kam. Potok, Gdynia Główna.
Urządzenia mogą się znaleźć na wszystkich przystankach - będzie to jednak zależało od efektów okresu próbnego. SKM weźmie pod uwagę także opinie klientów. „Chcemy rozwijać ten kanał dystrybucji biletów i jest to tendencja obserwowana w całej Europie” – twierdzi Paweł Wróblewski, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
Funkcje:
Sprzedaż biletów (wszystkie typy- także okresowe za gotówkę (nie tylko bilon), zwrot reszty; W przyszłości możliwa rozbudowa o:
- obsługę kart bankomatowych i miejskich;
- doładowywanie kart GSM;
- sprzedaż i rezerwacje biletów innych przewoźników miejskich i kolejowych;
- o dodatkowe funkcje przydatne zgłasza turystom – np. rezerwacje hotelowe, taxi i w restauracjach po zawarciu stosownych umów z zainteresowanymi podmiotami.
W automatach znaleźć można informację o:
- obsłudze automatu;
- o spółce SKM;
- o rozkładzie jazdy;
Producent:
Elgeba, Niemcy
Koszt zakupu: dokładna kwota jest tajemnicą handlową i ujmuje szkolenie pracowników SKM, serwis i dwuletnią gwarancję. Urządzenia tego typu kosztują kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy Euro, co zależy od wyposażenia, w szczególności modułu obsługującego karty płatnicze oraz od ilości przegródek - zasobników koniecznych do obsługi wszystkich nominałów bilonu.
Jako obowiązkowe wyposażenie tego nowoczesnego sprzętu SKM będzie traktować dodatkowy monitoring, aby mimo stosownej budowy nie było prób jego zniszczenia, uszkodzeń i kradzieży. Działanie urządzenia jest monitorowane on-line – komunikaty o ewentualnych problemach są generowane w chwili zdarzenia i wysyłane do stanowiska obsługi w bazie SKM w Gdyni Cisowej. Z tego względu automaty ustawione na przystankach, gdzie brak jest kasy z obsługą, są traktowane na równi z kasami.
Dodać należy, że urządzenia tego typu wykorzystuje z powodzeniem komunikacja miejska Krakowa i Zielonej Góry.