Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowa Zelandia: Auckland będzie miało swój tunel średnicowy
fot. CityRailLink.co.nz
W największym mieście Nowej Zelandii trwa budowa tunelu kolejowego pod centrum. Pierwsze pociągi aglomeracyjne mają przejechać nim pod koniec roku 2025. Przedsięwzięcie jest opisywane jako największa inwestycja infrastrukturalna w historii kraju.

Dwutorowy i dwunawowy tunel znany jako City Rail Link (CRL) ma łączyć stacje Mount Eden (Maungawhau) i Britomart (Waitematā), która zmieni się dzięki niemu z dworca czołowego w przelotowy. Podziemna linia kolejowa będzie miała 3,45 km długości. W najgłębszym miejscu pociągi będą przejeżdżały 42 m pod powierzchnią ziemi. Przewidziano dwa podziemne przystanki pośrednie: Aotea (przy skrzyżowaniu ulic Wellesley i Victoria Street) oraz Karanga-a-hape Road przy Beresford Square. Całkowity koszt inwestycji ma wynosić 5,493 miliardów dolarów nowozelandzkich (ok. 13,5 mld zł).

Gamechanger dla kolei miejskiej

W ostatnich dwóch dekadach szybki przyrost demograficzny (do blisko półtora miliona stałych mieszkańców – aż 29% ludności całej Nowej Zelandii) szedł w Auckland w parze ze wzrostem liczby pasażerów publicznego transportu zbiorowego. Między rokiem 2003 i 2017 liczba pasażerów zwiększyła się aż o 63%. Największe generatory ruchu znajdują się w centrum, do którego codziennie dojeżdża do pracy przeszło 110 tysięcy ludzi.

Obecna sieć kolejowa na terenie miasta wyczerpała już swoją przepustowość, podobnie jak zasilające ją linie autobusowe. Budowa tunelu ma podwoić obecne możliwości przewozowe, odciążając jednocześnie sieć miejskich ulic. Dwukrotnie zwiększyć ma się też liczba mieszkańców metropolii, którzy będą mogli dojechać ze swoich domów do centrum w ciągu nie więcej niż 30 minut.

Po przewidywanym na koniec 2025 r. zakończeniu prac przez tunel mają zostać skierowane pociągi aglomeracyjne, które obecnie kończą bieg na stacjach peryferyjnych. Dzięki zwiększonej przepustowości pojawi się też miejsce na nowe relacje. Stacja Mount Eden na linii North Auckland Western Line zostanie przystosowana do roli węzła przesiadkowego. Po przebudowie będzie miała o cztery perony więcej. Inwestycje towarzyszące mają również przyspieszyć ruch na samej linii zachodniej.

Pierwszy tor już gotowy

Budowa tunelu odbywa się częściowo metodą odkrywkową, a częściowo – metodą TBM. Wykonawcami pierwszej fazy inwestycji, budowanej odkrywkowo i zakończonej przy Wyndham Street, są dwa konsorcja. Downer New Zealand – Soletanche Bachy zajmuje się początkowym odcinkiem od strony stacji Britomart, a McConnell Dowell i Hawkins JV – przyległym do niego, rozpoczynającym się przy Customs Street. Odcinkiem drążonym tarczą TBM zajmuje się Link Alliance.

W sierpniu, jeszcze przed zakończeniem drążenia przez tarczę podziemnej trasy, We wrześniu na budowie CRL świętowano ułożenie pierwszego toru na całej długości tunelu. Do zamontowania pozostaje teraz sieć trakcyjna i system sterowania ruchem oraz inne niezbędne instalacje.

Prezes inwestora (City Rail Link Ltd), Sean Sweeney, przyznaje, że warunki inwestycji były wymagające. Stacja Britomart jest położona w pobliżu brzegu, poniżej poziomu morza, czego efektem jest duża wilgotność gruntu i problemy z wodami podziemnymi. Różnica w wysokości bezwzględnej stacji początkowej i końcowej wynosi 70 metrów, co przekłada się na pochylenie toru rzędu 2%. Zadania nie ułatwiały również ciasne promienie zaprojektowanych łuków.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Roman Czubiński 22 października 2023

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Roman Czubiński 08 września 2020

Zobacz również:

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Infrastruktura

Włochy: Tunel za niski dla piętrowych EZT

Roman Czubiński 19 grudnia 2023

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Infrastruktura

Alpy: Powstaje najdłuższy tunel kolejowy świata

Roman Czubiński 22 października 2023

Kołobrzeg chciał kolei poza centrum. Teraz mowa o tunelu

Infrastruktura

Wariant nowej linii kolejowej Niemcy - Austria wybrany. Aż trzy tunele

Infrastruktura

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Świat

Szwajcaria: Tunel pod przełęczą Ceneri otwarty

Roman Czubiński 08 września 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5