Najważniejszą premierą na tegorocznych targach Rail Business Days w Ostravie z punktu widzenia narodowego przewoźnika České Dráhy był trzyczłonowy elektryczny zespół trakcyjny RegioPanter drugiej generacji.
To część
ogromnego kontraktu ramowego na 110 nowych, dwu i trzyczłonowych zespołów trakcyjnych. Został od podpisany w 2020 roku, a w ubiegłym roku CD
potwierdziły realizację wszystkich opcji. Cały kontrakt wart jest 3,6 miliarda koron.
Dwuczłonowa wersja RegioPanter dla CD
została zaprezentowana jeszcze w 2020 roku. Na wersję trzyczłonową serii 640 trzeba było czekać dużo dłużej - została zaprezentowana dopiero teraz. Podobnie jak dwuczłonowa wersja, jest ona osadzona na wózkach klasycznych, co oznacza dłuższe człony - i pojemność 234 miejsc siedzących. CD zamówiły ich sześćdziesiąt.
Co wyróżnia RegioPanterę?Z trzech zaprezentowanych na targach jednostek regionalnych (pozostałe to spalinowy RegioFox dla CD i Elf.eu dla RegioJet, oba produkcji Pesy), pociąg Skody ma najbardziej stonowany wystrój wnętrza, co podkreśla okleina drewnopodobna. Pozytywnie można ocenić lokalizację śmietników (z segregacją) i dodatkowe przyciski przystanków na żądanie.
Z drugiej strony, pojazd ma zdecydowanie gęściej umiejscowione fotele niż konkurencji, w których częściej zastosowano układ naprzemienny. Lokalizacja gniazdek czy przycisku alarmowego SOS (pod siedzeniem) sprawia wrażenie przypadkowej, a podzielona schodami strefa 1 klasy - ciasnej i dodanej na siłę. Najbardziej fatalne jest jednak mikroskopijne miejsce dla wózków dziecięcych, w którym wózek zmieści się chyba tylko w pozycji złożonej.
Start już wkrótce
Zwiedzając zaprezentowane przez Czechów pojazdy, uderza znaczna różnica względem taboru zamawianego w Polsce. Nasi południowi sąsiedzi nie wymagają ani całkowicie płaskiej podłogi (pojazdy są dostępne dla niepełnosprawnych poza strefami nad wózkami) ani oddzielnych drzwi do kabin maszynisty, ani modnych ostatnio w Polsce, ale zabierających dużą przestrzeń kabin konduktorskich. Wybrano prostsze, ale funkcjonalne rozwiązania maksymalizujące efekt wydanych pieniędzy.
Jak nowy, trzyczłonowy RegioPanter spisze się z pasażerami? Jeszcze w tym miesiącu dwie jednostki mają zacząć kursować między Ostrawą a Opawą. Z kolei dwuczłonowe jednostki kursują w Wysoczynie od początku maja i wkrótce dołączą do nich cztery kolejne.
Obie wersje zostały zaprojektowane do prędkości 160 km/h. Ciekawostką są gniazda do ładowania akumulatorów elektrycznych wózków inwalidzkich lub rowerów elektrycznych. Jednostki są wyposażone w najnowocześniejszy europejski system sterowania ETCS oraz system łączności GSM-R.