– Ze względu na wstępny etap prac nad nową umową wieloletnią, nie jest jeszcze możliwe określenie planu finansowego umowy, a tym samym wskazanie wysokości planowanego rocznego dofinansowania przewozów z budżetu państwa – napisał w odpowiedzi na pytania o nową umowę wieloletnią z PKP Intercity Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Jak informuje resort, nowa umowa ramowa przygotowana będzie w oparciu o założenia podobne do obecnie obowiązującej, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego.
– Według nowych unijnych przepisów, na które zgodziła się Polska, umowy z wolnej ręki dla tego rodzaju przewozów można zawierać do grudnia 2023 roku, na okres kolejnych 10 lub nawet 15 lat. Ale obecna umowa z PKP Intercity kończy się w 2020 roku, a to oznacza, że umowę bez przetargu na połączenia dotowane można zawrzeć maksymalnie na okres 15 lat, a więc do 2035 roku. Jest bowiem niemal pewne, że Ministerstwo Infrastruktury, które zamawia pociągi w ramach PSC, określi w powierzeniu kontrakt 15-letni – mówił ostatnio Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu i partner w ZDG TOR (więcej na ten temat można przeczytać
tutaj).
Jak dodaje przedstawiciel resortu, zakres umowy zostanie rozszerzony o przewozy międzynarodowe (możliwość zawarcia wspólnej umowy wynika z przepisów art. 20a zmienionej w maju 2018 r. ustawy o publicznym transporcie zbiorowym). – Ponadto Ministerstwo Infrastruktury bierze pod uwagę okres trwałości projektów inwestycyjnych przewoźnika realizowanych na rzecz przewozów objętych tą umową, a także kolejne plany inwestycyjne sporządzane na przyszłe lata, w tym nową perspektywę finansową Unii Europejskiej – napisał Szymon Huptyś.
Przewiduje się, że umowa obejmie także przewozy realizowane na rzecz CPK, przy czym oferta przewozowa w tym zakresie jest uzależniona od harmonogramów inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w związku z powstaniem CPK oraz inwestycji taborowych niezbędnych ze względu na obsługę CPK. Na obecnym etapie prac, zarówno nad umową, jak i nad projektem budowy CPK, nie są jeszcze znane szczegóły w tym zakresie.
– Ministerstwo Infrastruktury planuje podpisanie nowej umowy wieloletniej najpóźniej do 2 grudnia 2019 r., tj. w terminie wynikającym z przepisów rozporządzenia (UE) nr 2016/2338 – dodał rzecznik.