5 maja PKP Intercity wprowadziło nową taryfę za przejazdy swoimi pociągami. Odwraca ona do góry nogami cały system sprzedaży biletów, jaki znamy do tej pory. Będzie premiowała przejazd pociągami, które są mniej zapełnione, a także wcześniejszy zakup biletów.
O tym, że PKP Intercity całkowicie zmieni sposób ustalania cennika, pisaliśmy w tekście
"Rewolucja biletowa PKP Intercity. Dynamiczne ceny biletów w TLK, IC i pierwszej klasie". 5 maja w nocy cennik zmienił się, a my postanowiliśmy na przykładach wskazać, czy jest to korzystne, czy niekorzystne dla pasażera. W pierwszej kolejności prześledzimy zmiany, jakie mają miejsce, gdy kupujemy bilet na pociąg odjeżdżający tego samego dnia lub dzień później. Takich biletów sprzedawanych jest najwięcej.
Bilety kupowane krótko przed odjazdem pociągu
Sprawdziliśmy, jak wyglądają ceny biletów, jeśli
podróż zechcemy odbyć już jutro – 6 maja. W praktyce bilet na pierwszy pociąg z Warszawy Centralnej do Lublina kosztuje teraz 43,35 zł, ponieważ jest to pociąg najbardziej oblegany. Do tej pory maksymalna ceną, jaką można było za niego zapłacić, to 42 złote, ale likwidacji uległa taryfa Taniomiastowa, dlatego bilet jest droższy. Drogi jest również pociąg odjeżdżający do Lublina np. o 14:10. W 2 klasie bilet kosztuje aż 51 zł. Ale... w rozkładzie jazdy są też bilety za 19 zł i to… w pierwszej klasie, która jest nawet tańsza niż klasa 2. Bilet w klasie 1 jest tańszy niż w klasie 2 także w wypadku pociągu odjeżdżającego z Warszawy Centralnej o 19:50 (19 złotych w klasie 1 wobec 28,50 w klasie 2).
Sprawdziliśmy też ceny biletów dla relacji Białystok – Warszawa. Do tej pory na wszystkie pociągi można było kupić bilet w ofercie Bilet Taniomiastowy, za 34,50 zł. Jaką kwotę zapłacimy, jeśli udamy się na Podlasie z Warszawy jeszcze dzisiaj? O ile ceny podane przez PKP Intercity nie są wprowadzone w ramach promocji nowego rozwiązania, to jeśli zostaną utrzymane, będą wprost bajkowe. Jeszcze dziś spokojnie można się wybrać do Białegostoku za 14 złotych, choć bilet na najpopularniejszy pociąg jest sporo droższy (53 złote zamiast dotychczasowych 34,50 zł).
Mniej tanich biletów jest w sprzedaży w piątek, w momencie szczytu przewozowego, co ilustruje poniższy screen z portalu PKP Intercity.
Według wyjaśnień udzielonych przez PKP Intercity, cena maksymalna 53 zł była błędem systemu, a cena maksymalna dla tej relacji to 37,10 zł
Bilety kupowane z dużym wyprzedzeniem
Sprawdzamy kolejną relację, tym razem Warszawa – Gdańsk, na 2 czerwca (a więc bilet próbowaliśmy kupić aż na 28 dni przed odjazdem pociągu). Na wszystkie pociągi TLK i IC kursujące pomiędzy miastami do wczoraj (w starej taryfie) można było kupić bilet za 39 złotych, ponieważ system premiował zakup biletów z dużym wyprzedzeniem. Natomiast ceny biletów na pociągi EIP kształtowały się pomiędzy 49 zł (odjazd o 14:29) a 169 zł (popołudniowy pociąg do Kołobrzegu). Jak to wygląda teraz?
Bardzo dobrze! Ceny biletów dla pociągów EIP nie zmieniły się, natomiast na większości pociągów IC i TLK można kupić bilety za 19 złotych, a w klasie 1 – za 24 złote! Oznacza to, że PKP Intercity rzeczywiście uwzględnia liczbę już zakupionych biletów na przejazd, a nie tylko prognozowane zapełnienie pociągu. Jeśli ten system się utrzyma, to prawdopodobnie bilety kupione z wyprzedzeniem i tak często będą tanie.
Sprawdzamy kolejną trasę, tym razem Warszawa – Poznań, również dla odległej daty odjazdu. Ceny biletów sprawdzaliśmy 4 maja dla odjazdu w dniu 2 czerwca. Tu zaznaczmy:
po zmianie kategorii wszystkich pociągów na IC na tej trasie bilety dostępne były w jednej cenie i z takim wyprzedzeniem do wczoraj można je było kupić za 39,05 zł. Jak jest teraz?
Z punktu widzenia pasażera – bardzo dobrze. Bilet kupimy na większość pociągów, ponownie, za 19 złotych, chociaż, jeśli zdecydujemy się na przejazd w klasie 1, to zapłacimy 90 zł.
Sprawdźmy teraz, jak zmieniły się ceny biletów w relacji Wrocław – Kraków, jeśli zechcemy kupić je na 12 maja (czwartek). Dotąd bilet kupiony z tygodniowym wyprzedzeniem na niemal wszystkie pociągi na tej trasie kosztował 51,60 zł. Obecnie najdroższy bilet w tej relacji, kupiony z takim samym wyprzedzeniem, kosztuje 44,10 zł, są też bilety za 19 zł.
Ale sprawdziliśmy też, ile kosztuje bilet na pociągi uruchamiane w piątkowe popołudnie. Najdroższy jest pociąg, który w tej relacji pojedzie o godzinie 13:28 (63 zł), następny o 15:15 (58,65 zł) oraz o 17:10 (53,55 zł). Jeśli chcemy zaoszczędzić, warto wybrać przejazd pociągiem o godzinie 19:31 lub 9:32 (27 zł).
[AKTUALIZACJA] WYJAŚNIANIA PKP INTERCITY
Po publikacji artykułu PKP Intercity przysłało do Redakcji wyjaśnienia. Publikujemy je w całości poniżej:
PKP Intercity stawia na jednolitą i prostą ofertę, by łatwiej było znaleźć połączenia w najlepszej cenie. Nowa oferta Promo tworzy jednolity, ogólnodostępny system promocji dla pasażerów wszystkich pociągów PKP Intercity.
Oferta Promo zastępuje także Bilet Taniomiastowy. Dzięki temu podróżowanie w zbliżonej cenie do dotychczasowej będzie możliwe w ramach jednego z progów promocyjnych nowej oferty. Dla zdecydowanej większości głównych relacji, w których obowiązywał Bilet Taniomiastowy będą to progi Promo 15 lub Promo 30. Na przykład osoby podróżujące pomiędzy Poznaniem a Warszawą już w progu Promo 15 zapłacą za bilet mniej (58,65 zł) niż do tej pory w ofercie Biletu Taniomiastowego (63,10 zł). Bilety na połączenia pomiędzy stolicą a Radomiem kosztowały do tej pory 29,90 zł w ofercie Biletu Taniomiastowego, a próg Promo 15 zapewni podróż w cenie 28,05 zł. Kolejne progi promocyjne Promo umożliwiają jeszcze tańsze przejazdy.
Należy podkreślić, że rozszerzenie oferty Promo na wszystkie pociągi jest bardzo dużą zmianą w systemie sprzedaży, ponieważ połączenia ekonomiczne kategorii IC i TLK, które zostają objęte nową ofertą, stanowią zdecydowaną większość połączeń realizowanych przez PKP Intercity.
Zmiana w ofercie i jej wdrożenie do systemu sprzedaży były dokładnie testowane. Jednak w pierwszym dniu działania odnotowaliśmy, że nie wszystkie kontyngenty promocyjne zostały zastosowane na wszystkie relacje i połączenia. Dotyczyło to np. 4 pociągów z łącznie 18 kursujących w relacji Warszawa – Białystok i 1 pociągu z łącznie 26 kursujących w relacji Warszawa – Lublin. Pracownicy PKP Intercity wraz z partnerem technologicznym - PKP Informatyką, priorytetowo zajęli się tym zgłoszeniem, problem został rozwiązany, a ceny wyświetlają się już prawidłowo.
Pasażerowie, którzy zakupili bilety na przejazd tymi pociągami w dniu 5 i 6 maja 2022 r. w wyższej cenie (powyżej ceny maksymalnej wskazanej dla danej relacji) będą mogli je wymienić na bilety już z zastosowaniem właściwej ceny z oferty Promo. Zwrot nadpłaty za bilety zakupione w elektronicznych kanałach sprzedaży będzie dokonany automatycznie. W przypadku biletów zakupionych w kasach lub u konduktora zwrot różnicy w cenie biletu będzie dokonywany w drodze reklamacji.
W przypadku wspomnianej relacji Warszawa – Białystok cena bazowa w kl 2. to 53 zł, a w ramach oferty Biletu Taniomiastowego koszt podróży wynosił 34,50 zł. Najbardziej zbliżonym progiem w ramach oferty Promo jest Promo 30 (37,10 zł) i od 5 maja br. będzie to cena maksymalna dla tej relacji. Dodatkowo kolejne progi promocyjne – Promo 45, Promo Plus i Super Promo, mogą stworzyć pasażerom możliwość podróżowania w niższej cenie.
Na stronie intercity.pl dostępna jest wyszukiwarka najtańszych biletów Łowcy Promo, która pozwala łatwo wyszukiwać połączenia w najkorzystniejszych cenach. Oferta Promo obowiązuje wyłącznie na miejsca siedzące.