Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowa podziemna linia kolejowa Warszawa Główna - Wileńska? "To tylko jeden z setek pomysłów"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowa podziemna linia kolejowa Warszawa Główna - Wileńska? "To tylko jeden z setek pomysłów"
Fot. Rynek Kolejowy
Na początku tygodnia Warszawę zelektryzowała informacja o przygotowywaniu przez PKP PLK budowy zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej pod ziemią czołowe stacje Warszawa Główna i Warszawa Wileńska. Ministerstwo i PKP PLK studzą zapał: to tylko jeden z pomysłów na kolejne dwudziestolecie, które spółka być może będzie analizować.

Informację o nowej linii kolejowej podał warszawski oddział "Gazety Wyborczej". Opisuje ona "wstępną koncepcję" spółki PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczącą nowej trasy podziemnej w samym środku Warszawy. 8-kilometrowy tunel miałby się zaczynać na wysokości ul. Pszennej na Targówku Fabrycznym. Tory schodziłyby do pierwszego z sześciu podziemnych przystanków – Warszawa Radzymińska. Pasażerowie mieliby tu przesiadkę, bo na górze na linii obwodowej PKP już za rok mają być gotowe nowe perony (wybrano wykonawcę). Pod al. „Solidarności” pociągi zjeżdżałyby na poziom -3 pod II linię metra i jej stację Dworzec Wileński.

Skomunikowania z oboma liniami metra i Starówką

Jak czytamy, dalej tunel kolejowy ma się odgiąć pod Parkiem Praskim i fragmentem zoo – przetnie Wisłę do stacji Warszawa Stare Miasto pod ul. Mostową koło parku fontann. Następnie pod Ogrodem Krasińskich przejdzie do przystanku Warszawa Ratusz Arsenał (po północnej stronie stacji I linii metra). Pociągi pokonają długi łuk pod Muranowem do al. Jana Pawła II i przystanku między ul. Grzybowską a rondem ONZ. A potem następny zakręt wzdłuż ul. Twardej i Platynowej do Dworca Głównego zagłębionego na poziomie -1.

- Z naszych informacji wynika, że koszt inwestycji miałby wynieść 2,5 mld zł, ale kwota może się okazać znacznie wyższa. W szacunkach oparto się na podobnej inwestycji pod Łodzią (2,7 km tunelu i dwie stacje do 2022 r. za 1,6 mld zł). Jednocześnie w PKP PLK myślą o przebiciu 2,5-kilometrowego odcinka torów od Dworca Wschodniego do linii wołomińskiej przez Targówek Fabryczny i dobudowaniu wzdłuż niej dwóch torów do Ząbek (7 km). Tak powstałby skrót dla pociągów dalekobieżnych do Białegostoku - donosi "GW".

"To nawet nie jest koncepcja"

W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczał, że tematowi nie należy nadawać dużej wagi, zwłaszcza w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych. - Nie nazwałbym tego nawet koncepcją. To pomysł, jeden z setek, które rozważane są w spółce w perspektywie kolejnych dwudziestu lat - mówi prezes PLK zaznaczając, że ewentualne przygotowanie samej koncepcji nowej linii musiałoby być poprzedzone szeregiem analiz przyszłych potrzeb transportowych Warszawy. A do tego jeszcze droga daleka.

Wiceminister Andrzej Bittel dodał, że zna pomysł budowy nowej linii kolejowej i nie jest jego przeciwnikiem. Ale również tonuje emocje. - Najpierw skupmy się na przebudowie linii obwodowej, a następnie linii średnicowej. O takiej inwestycji można będzie myśleć w kolejnych latach - podsumował. Wśród kolejarzy można również usłyszeć, że podany szacunkowy koszt na poziomie 2,5 mld złotych jest wielokrotnie zaniżony.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5