Ruszyła nowa, całoroczna, automatyczna myjnia PKP Intercity we Wrocławiu. Inwestycja kosztowała ponad 33 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma Mostostal Warszawa.
Jak przypomina PKP Intercity, myjnia jest obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Inwestycja objęła również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem. Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku.
Miała powstać.. cztery lata temu
Realizacja inwestycji jest opóźniona – pierwotnie zapowiadano
zakończenie prac w grudniu 2023 roku. Wzrosły też koszty, bo pierwotna umowa opiewała na 30 mln zł brutto. Ostatecznie budowa myjni kosztowała ponad 33 mln zł. Trzymiesięczne opóźnienie to jednak nic w porównaniu z
pierwotnymi zapowiedziami z 2016 roku, które mówiły o
czterech myjniach, w tym wrocławskiej, do budowy przed 2020 rokiem.
Inwestycja stanowi część projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Przewoźnik kilka lat walczył o to, żeby w ogóle go zrealizować – choć spółka
była jedynym przewoźnikiem, który mógł wziąć udział w konkursie CUPT, to nie potrafiła złożyć prawidłowego wniosku. Umowę dofinansowania podpisano
dopiero w połowie 2018 roku. Myjnia we Wrocławiu jest kolejną ze zbudowanych – w maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie. Kolejne planowane są m.in. w Szczecinie oraz Gdyni.
Modernizacja stacji postojowej we Wrocławiu
Jak dodaje przewoźnik, myjnia we Wrocławiu jest częścią projektu modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Przebudowane zostały już elementy hali lokomotywowni – przeprowadzone roboty objęły przebudowę kanałów rewizyjnych wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi, a także modernizacji poddana została wagonownia. Przewoźnik planuje także budowę budynku magazynowo-biurowego, przebudowę odcinka drogi wewnętrznej, placu ładunkowo-rozładunkowego oraz placu postojowego w rejonie hali wagonowni, przebudowę drogi wewnętrznej w rejonie hali lokomotywowni. Za wykonanie wszystkich prac odpowiedzialna będzie firma Mostostal Warszawa, która przedstawiła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach przetargowych.
O opóźnieniu przebudowy pozostałych zapleczy technicznych
pisaliśmy tutaj.