Na łącznicy kolejowej w Lublinie, która połączy linię Warszawa – Lublin (nr 7) z linią Lublin – Przeworsk (nr 68), jest już nowy tor i sieć trakcyjna. Inwestycja PKP PLK za ok. 20 mln zł usprawni ruch pociągów w południowo-wschodniej Polsce oraz zwiększy przepustowość Lubelskiego Węzła Kolejowego. Prace są częścią rozszerzonego projektu modernizacji linii nr 7 Warszawa - Lublin o wartości ponad 3,5 mld zł, ze środków POIiŚ.
Łącznica pomiędzy liniami Warszawa – Lublin i Lublin – Stalowa Wola (Przeworsk) stworzy lepsze warunki dla rozwoju i obsługi ruchu pasażerskiego m.in. dla przyszłych przewozów aglomeracyjnych. Nowa trasa jest również korzystnym rozwiązaniem dla połączeń towarowych. Składy w relacji północ-południe pojadą łącznicą i nie będą zajmowały torów na stacji Lublin Główny. Dzięki temu zwiększy się przepustowość stacji, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich.
– Łącznica, budowana z wykorzystaniem środków unijnych POIiŚ, to zwiększenie możliwości transportu kolejowego zarówno na Lubelskim Węźle Kolejowym, jak i całym województwie. Inwestycja wpisuje się w rozwój transportu kolejowego na terenie Lubelszczyzny – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Na budowie łącznicy zakończyły się zasadnicze prace. Na nasypie o długości ok. 1200 metrów ułożono nowy tor i ustawiono sieć trakcyjną. Wyprofilowany został tor. Regulowana jest sieć trakcyjna. Dla mieszkańców, szczególnie dla użytkowników ogródków działkowych, przygotowano przejście pod torami. Wybudowano też wiadukt kolejowy nad ul. Stary Gaj. Kontynuowane są prace związane z budową układu drogowego pod obiektem. Równolegle powstaje system odwodnienia układu torowego. Roboty realizowane przez firmę Track Tec Construction potrwają do końca października 2021 r.
W następnym etapie powstaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), które umożliwią sprawne przejazdy pociągów. Prace związane z budową systemu srk realizuje firma Thales. Wykonawca deklaruje, że zakończy je w II kwartale 2022 r. Po wybudowaniu urządzeń srk możliwy będzie przejazd pociągów po łącznicy.
Budowa łącznicy realizowana jest dzięki rozszerzeniu projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I”. Wartość ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Więcej informacji o projekcie na stronie www.warszawa-lublin.pl.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.