- W związku z dramatyczną sytuacją dotyczącą bazy Muzeum Kolejnictwa w Warszawie postulujemy, by siedzibę Muzeum przenieść do Radomia. W naszym mieście istnieją lokalizacje pozwalające na stworzenie takiej bazy. Jedną z nich mogą być, położone blisko centrum miasta, tereny Zakładu Naprawy Taboru Kolejowego. Rozwiązanie takie pozwoli uratować bezcenny tabor kolejowy zgromadzony przez dziesięciolecie ogromnym wysiłkiem pasjonatów żelaznych szlaków – apeluje do władz województwa mazowieckiego Stowarzyszenie Radomskie Inwestycje.
- Nie bez znaczenia jest fakt, że koszty funkcjonowania takiego Muzeum w Radomiu będą wielokrotnie niższe niż w Warszawie, co w sytuacji pogarszającej się kondycji finansowej województwa ma ogromne znaczenie. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze województwo mogłoby przeznaczyć na inwestycje infrastrukturalne w gminach i powiatach o wysokiej stopie bezrobocia i wymagających strategicznej interwencji (do obszarów takich należą m.in. gmina i miasto Pionki, miasto Szydłowiec, miasto Radom i szereg innych) – informują członkowie Stowarzyszenia. - Jesteśmy przekonani, że władze samorządowe miasta Radomia w całej rozciągłości pomogą w realizacji zarysowanego przez nas projektu realizując sprawnie wszelkie procedury formalne pozostające w gestii gminy – dodają.
Zdaniem Stowarzyszenia Radomskie Inwestycje, obecnie zachodzi proces centralizacji instytucji publicznych w Warszawie. - W ostatnich latach z Radomia do Warszawy zostały przeniesione między innymi: Rejonowy Oddział Poczty, Urząd Kontroli Skarbowej, Oddział Narodowego Banku Polskiego ponadto mówi się o planach przeniesienia do Warszawy Oddziału Mazowieckiej Spółki Gazownictwa. Zjawisko to jest sprzeczne z założeniami równoważenia rozwoju, na których opierają się Strategia Rozwoju i Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Jest ponadto sprzeczne z rachunkiem ekonomicznym, zważywszy na - najwyższe w skali kraju - koszty funkcjonowania instytucji w Warszawie – czytamy na stronie Stowarzyszenia.
- Decyzja o przeniesieniu Muzeum Kolejnictwa do Radomia mogłaby stać się przyczynkiem do przełamania tych niekorzystnych tendencji. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że w drugim co do wielkości mieście województwa funkcjonują tylko 3 instytucje zarządza przez marszałka wobec 15 funkcjonujących w Warszawie - podkreślają członkowie Radomskich Inwestycji.
Więcej