Założona w 1932 roku firma Palfinger rozwinęła się od tego czasu w światowego lidera na rynku żurawi przeładunkowych oraz zaawansowanych żurawi kolejowych.
Odpowiadając na zapotrzebowanie klientów na prostsze żurawie przeznaczone do drobnych prac związanych z utrzymaniem infrastruktury kolejowej, Palfinger opracował nową linię żurawi „Railway Basic Line” (Rys.1) obejmującą modele o momentach udźwigu od 8,2 do 32,6 tm). Oferują one rozwiązania spełniające normę EN 14033 oraz funkcje zapewniające poziom bezpieczeństwa d (PL d) wg EN 13849.
Rys. 1. Nowa seria żurawi kolejowych Palfinger
Specyficzne właściwości żurawi nowej seriiHydraulicznie wysuwane belki podpór
Hydraulicznie wysuwane belki podpór nie tylko zwiększają komfort obsługi, ale zapobiegają również niekontrolowanemu wysunięciu się podpór w obszarze pochylenia toru. Eliminuje to ryzyko przypadkowego naruszenia skrajni toru sąsiedniego.
Sterowanie radiowe
Wszystkie żurawie Basic Line wyposażono w sterowanie radiowe. Pozwala to na bezpieczne i ergonomiczne sterowanie żurawiem, ponieważ operator znajduje się blisko przenoszonego ładunku. W przypadku awarii możliwe jest operowanie ze stanowiska awaryjnego.
Ramię zewnętrzne z przeprostem
Wysięgnik żurawia wyposażony jest w ramię zewnętrzne z „przeprostem” o 15° w górę (rys. 2), co znacznie zwiększa ograniczony przez sieć trakcyjną zakres roboczy. Dzięki temu można np. łatwiej instalować i konserwować ekrany dźwiękochłonne przy torach.
Rys. 2. Ramię zewnętrzne z przeprostem
Kontrola stateczności
Stateczność pojazdu z zamontowanym żurawiem kontrolowana jest przez inteligentny układ elektroniczny. Udźwig, ale także pozycja podpór, kąt obrotu i pochylenie żurawia monitorowane są w sposób ciągły. Dzięki kontroli pochylenia, udźwig na prostych, nienachylonych odcinkach toru zwiększa się nawet o 80% (Rys. 3).
Rys. 3. Udźwig w zależności od pochylenia żurawia
System dźwigni kolanowej w przegubach wysięgnika
Dzięki specjalnie opracowanym dźwigniom w przegubach wysięgnika (Rys. 4), moment udźwigu utrzymywany jest na prawie stałym poziomie w całym zakresie roboczym żurawia. Żurawie bez dźwigni kolanowej tracą ponad 50% momentu udźwigu przy pracy pod liniami napowietrznymi.
Rys. 4. System dźwigni kolanowej
Funkcje bezpieczeństwa. Ogranicznik kąta obrotu
Podczas prowadzenia prac, tor roboczy jest z reguły zamknięty. Ruch pociągów na torach sąsiednich na ogół jest utrzymywany, choć z ograniczoną prędkością.
W żadnym przypadku maszyny budowy lub ich elementy nie mogą naruszyć skrajni toru sąsiedniego. Dlatego też w nowej serii zastosowano ogranicznik kąta obrotu spełniający wymagania normy EN ISO 13849 oraz poziom bezpieczeństwa ”PL d ”.
Za pomocą przełącznika kluczykowego na stanowisku sterowania awaryjnego, zakres obrotu można dobrać stosownie do sytuacji operacyjnej, w celu spełnienia wymogów bezpieczeństwa i zarazem zminimalizowania ograniczeń obszaru roboczego.
Ogranicznik wysokości
Podczas pracy pod siecią przewodzącą prąd elektryczny ludzie i sprzęt muszą utrzymywać minimalną bezpieczną odległość od linii napowietrznej. Za pomocą przełącznika kluczykowego, który znajduje się również na stanowisku sterowania awaryjnego, ogranicznik wysokości można włączyć lub – podczas pracy nad odłączoną i uziemioną linią napowietrzną – wyłączyć. To zabezpieczenie jest również zgodne z EN ISO 13849 (PL d).
Stanowisko sterowania awaryjnego Stanowisko sterowania awaryjnego, które można dowolnie umiejscowić na pojeździe kolejowym, umożliwia operowanie z bezpiecznego miejsca w przypadku awarii sterowania radiowego lub zasilania.
Rys. 5. Stanowisko sterowania awaryjnego dowolnie umiejscowione na pojeździe kolejowym, z kluczykowymi przełącznikami ograniczników wysokości i kąta obrotu
Praca na przechyłce toru
Ze względu na dynamikę jazdy, w obszarach łuków tory są pochylone. W rezultacie podczas pracy w obszarach przechyłki, wszystkie elementy żurawia narażone są na dodatkowe obciążenia. Jeśli wysięgnik znajduje się w pozycji poziomej, obciążenie boczne wywołuje nadmierny moment skręcający na kolumnie żurawia i mechanizmie obrotu (Rys. 6), z kolei wysięgnik w pozycji pionowej narażony jest na działaniu nadmiernego bocznego momentu zginającego. Aby nie przeciążać żurawia, udźwig kontrolowany jest elektronicznie z uwzględnieniem pochylenia żurawia.
Rys. 6. Dodatkowe momenty obciążające zespoły żurawia wywołane pochyleniem żurawia do 10 ° na przechyłce toru
Uziemienie żurawiaJako dodatkowe zabezpieczenie przed kontaktem z częściami sieci przewodzącymi prąd, wszystkie ruchome elementy żurawia są zmostkowane przewodami uziemiającymi.
Poziom bezpieczeństwa dJak wspomniano wcześniej, nowa seria żurawi jest w stanie spełnić wymagania bezpieczeństwa do poziomu d (PL d). Jest to integralna część normy bezpieczeństwa EN ISO 13849-1. Poziomy bezpieczeństwa określane są na podstawie oceny ryzyka lub na podstawie norm, takich jak EN 14033. Omówione wyżej funkcje związane z bezpieczeństwem, wymagają (w skali od a do e) poziomu bezpieczeństwa d.
Palfinger spełnia te warunki dzięki czujnikom generującym dwa niezależne sygnały przesyłane przez magistralę CAN do specjalnie opracowanego kontrolera Paltronic 150. Tylko wtedy, gdy oba sygnały są identyczne, system zezwala na pracę żurawia (kontrola redundancji).
Osprzęt dodatkowyOsprzęt dodatkowy zwiększa wszechstronność żurawia. (Rys. 7).
Rys.7. Przykłady osprzętu dodatkowego: chwytak szyn i podkładów, chwytak dwuszczękowy, wciągarka linowa, kosz roboczy
Każdy żuraw z nowej serii można wyposażyć we wciągarkę linową, niezastąpioną np.podczas stawiania masztów. Żurawie mogą być również wyposażone w kosz roboczy, zmieniający żuraw w podest roboczy zgodny z normą EN 280.
PodsumowanieNowa seria żurawi Palfinger „Railway Basic Line” oferuje użytkownikom bezpieczne, korzystne cenowo, wyspecjalizowane narzędzia do prac konserwacyjnych infrastruktury kolejowej.
Graco Sp. z o.o.ul. Żurawia 6/12
00-503 Warszawa
www.graco.pl
+48 501 666 070
+48 22 631 17 71