Samorządowcy z południa województwa lubelskiego podpisali porozumienie, w ramach którego mają współpracować i w przyszłości dołożyć się do budowy linii kolejowej od Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja.
Porozumienie zostało podpisane 4 lipca, jednak pierwszy krok został wykonany kilka tygodni temu przez urząd marszałkowski. W koncepcji programowo-przestrzennej dla przyszłej Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej znalazł się już pomysł budowy kolei i
PKP PLK będzie planowała siatkę połączeń już z uwzględnieniem nowej linii do 12-tysięcznego Janowa.– Od Szastarki do Janowa Lubelskiego (…) trzeba zbudować 18 kilometrów torów. To wpłynie na rozwój gospodarczy tej części regionu. Nadleśnictwo Janów Lubelski to wielki producent drewna, które przewożone jest TIR-ami po drogach lokalnych, gminnych i powiatowych. Jest szansa na to, żeby te samochody ciężarowe nie niszczyły dróg, a ten transport można przerzucić na tory – powiedział Tomasz Gontarz zastępca dyrektora w biurze ministra infrastruktury. Pomysł ma poparcie lokalnych samorządowców.
– Młodzi ludzie uciekają z Janowa Lubelskiego, ponieważ nie mają pracy. Żeby tworzyć te miejsca pracy, musimy mieć ofertę dla przedsiębiorców. Wszystko po to, żeby chcieli posadawiać tutaj swoje firmy. Kolej jest takim elementem, który nas na pewno wzmocni w tej ofercie – powiedział starosta janowski Artur Pizoń.
Kolej ma być od Janowa Lubelskiego dociągnięta także na południowy wschód – do Biłgoraja. Tutaj potrzeba będzie budowy około 38 kilometrów nowej linii. Biłgoraj zyskałby wówczas nowe, szybsze połączenie z Lublinem. Cała linia ma być jednotorowa, zelektryfikowana, z możliwością jazdy po niej z prędkością 120 km/h.
Szacuje się, że budowa odcinka od Szastarki do Janowa Lubelskiego będzie kosztować około 300-400 mln złotych, a całej linii do Biłgoraja – około miliarda złotych. Inwestycja ma powstać w ramach programu Kolej Plus. Samorządowcy, zgodnie z zapisami programu, będą musieli znaleźć na nią w swoich budżetach około 15% wartości całej inwestycji.
Historycznie Janów Lubelski nie miał dostępu do kolei. Od lat 40. przez kompleks Lasów Janowskich przebiegała natomiast linia kolejowa, którą głównie transportowano drzewo. Została zlikwidowana w połowie lat 80. Dziś w Janowie istnieje skansen tej kolei.