Zarząd Powiatu Jasielskiego wystąpił do ministra infrastruktury i budownictwa z wnioskiem o przedłużenie linii nr 25 Łódź – Dębica do Jasła. Do budowy nowego odcinka sieci kolejowej potrzeba jednak długich przygotowań, podczas których najważniejszym podmiotem jest samorząd wojewódzki. Takie stanowisko „Rynkowi Kolejowemu” przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Powiat dąży do budowy nowej linii
Lokalny portal informacyjny „Trendy Radio” z Krosna poinformował o inicjatywie organu wykonawczego samorządu powiatowego w Jaśle. Wystąpił on o wybudowanie odcinka linii nr 25, łączącego dwa miasta powiatowe województwa podkarpackiego – Dębicy i Jasła. Nowa „droga żelazna” miałaby zostać przeprowadzona doliną rzeki Wisłoki. W ocenie starosty jasielskiego nowa linia kolejowa poprawiłaby dostępność komunikacyjną powiatu zamieszkiwanego przez ok. 115 tys. osób, miałaby pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, np. w dziedzinie turystyki.
Rys. openrailwaymap.org Wymienione miasta powiatowe znajdują się w zachodniej części województwa podkarpackiego. W linii prostej dzieli je ok. 35 km, jednak przejazd autem wymaga ok. 10 km więcej, a pociąg jadący przez Rzeszów ma do pokonania aż 117 km. Wybudowanie nowej linii kolejowej w istotny sposób skróciłby dojazd do Krakowa i metropolii śląskiej, otwierając dostęp do dziesiątków pociągów kursujących po linii E30.
Długotrwałe prace przygotowawcze
Jednak do wybudowania linii kolejowej niezbędne są długotrwałe przygotowania, o czym informuje „Rynek Kolejowy” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Wskazuje, że kluczową rolę w tym zakresie odgrywa właściwy marszałek województwa. – Pierwszym krokiem do realizacji tej inwestycji jest zamieszczenie jej w dokumentach strategicznych województwa oraz w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie. Po stronie województwa leży również przygotowanie analiz ruchowych, które określą przewidywane zapotrzebowanie na pasażerskie przewozy kolejowe w rozbiciu na ilość pociągów w poszczególnych latach. Konieczne jest bowiem przedstawienie deklaracji przez marszałka, że po wybudowaniu linii będą prowadzone przewozy. Kolejnym etapem jest określenie zakresu i wykonanie studium wykonalności. Mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia, prace studialne dla tego typu inwestycji trwają kilka lat. Wynika to przede wszystkim z konieczności wytyczenia wariantów przebiegu dla nowo budowanej linii, które wymagają uzgodnień z mieszkańcami i władzami lokalnymi. Kolejnym etapem są prace projektowe. Sama realizacja projektu byłaby potencjalnie możliwa w kolejnej perspektywie finansowej – wyjaśnia rzecznik prasowy MIB. – Powyższy, wstępny zarys harmonogramu jest jedynie szacunkowym określeniem ram czasowych realizacji zadania – uzależniony on jest od szeregu czynników, w szczególności decyzji strategicznych na poziomie władz samorządowych. Również proces pozyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych, z uwagi na konieczność wytyczenia nowej linii, może ulec znacznemu wydłużeniu w przypadku wystąpienia protestów społecznych – zaznacza Szymon Huptyś.
Inwestycja poza dokumentami strategicznymi
Jak dodaje rzecznik MIB, inwestycja nie została ujęta w obecnie obowiązującym Krajowym Programie Kolejowym, a na etapie konsultacji przewoźnicy kolejowi nie sygnalizowali potrzeby uzupełnienia sieci kolejowej o wskazaną przez starostę propozycję. Ponadto jej realizacja nie jest przewidywana w aktualnych rządowych dokumentach strategicznych i planach transportowych.
Zadanie nie jest uwzględnione w podobnych dokumentach samorządowych, np. w wojewódzkim planie zagospodarowania przestrzennego. Jak informuje "Rynek Kolejowy" Zbigniew Kozak, Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, pismo Zarządu Powiatu Jasielskiego trafiło już do samorządu wojewódzkiego i zostało przekazane do Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego w celu przeprowadzenia analiz proponowanego odcinka pod kątem zasadności i konieczności realizacji.
Ponadto, w ocenie samorządu jasielskiego, optymalny wariant przebiegu proponowanej linii kolejowej przebiega przez obszary objęte różnymi formami ochrony przyrody (np. obszary Natura 2000), zatem realizacja inwestycji liniowej zapewne zostałaby oprotestowana, a wartość inwestycji byłaby wyższa z uwagi na poniesienie kosztów zabezpieczenia środowiska i (być może) wykonania kompensacji przyrodniczych.
Przedłużenie linii nr 25 zadaniem województwa
W ocenie MIB, budowa nowej linii kolejowej łączącej dwa miasta powiatowe jest co do zasady działaniem o charakterze regionalnym. Możliwość sfinansowania inwestycji ze środków budżetu państwa jest możliwe w przypadku, gdy dotyczy to linii o znaczeniu państwowym. Jednak w tym przypadku, przynajmniej w obecnym stanie prawnym, nie jest to możliwe. – Obecnie żadna z linii kolejowych przechodzących przez Jasło nie jest ujęta w wykazie linii o znaczeniu państwowym, który uchwalany jest w drodze rozporządzenia Rady Ministrów na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym – wyjaśnia rzecznik prasowy MIB.