Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK popisały umowę na modernizację części pomorskiej linii 201. W końcu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Po ponad roku od ogłoszenia przetargu PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniła wykonawcę pierwszego etapu kompleksowej przebudowy linii 201 przecinającej Kaszuby. Wybrano wykonawcę odcinka z Somonina do Gdańska Osowej, a także elektryfikacji linii 229 Glincz – Kartuzy. Inwestycja jest bardzo opóźniona. Ma skończyć się w 2027 roku.

Jak poinformowała w komunikacie prasowy PLK, realizacji zadania „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” podejmie się konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Wszystkie te spółki są powiązane kapitałowo z zamawiającym - PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

Modernizacją zostanie objęte 28 km linii kolejowej 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. – Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu PLK przygotują dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewniony zostanie wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – czytamy w komunikacie.

PLK zaznacza, że w ramach zadania przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy.

Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut.

Oferta spółek w konsorcjum opiewa na 1 253 589 722,58 zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.

Warto zaznaczyć, że elektryfikacja linii 201 pozwoli w końcu na wykorzystanie potencjału zelektryfikowanej kilkanaście miesięcy temu linii PKM (zarządzanej nie przez PLK, lecz przez spółkę PKM). Wówczas np. z Gdańska do Kartuz po całej podstawowej trasie będzie można jeździć elektrycznymi pociągami, a nie, jak obecnie, spalinowymi lub hybrydowymi (więcej o nich piszemy tutaj).

Zgodnie z pierwotnymi założeniami prace na linii 201 powinny być zakończone w 2023 roku. Tymczasem prace do tej pory prowadzone były tylko na odcinkach powiązanych z zasadniczą modernizacją. Udało się np. wyremontować tzw. bajpas kartuski, gdzie mają już miejsce kursy pociągów z Gdańska do Kartuz (to trasa alternatywna dla podstawowej – przez lotnisko) oraz linię nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy.

Na wykonawcę kolejnego ważnego kontraktu na linii 201 wciąż czekamy. Chodzi o odcinek "A" Kościerzyna – Somonino, gdzie obecnie trwa procedura i gdzie wskazano już na najlepszą ofertę Budimeksu, a podpisanie kontaktu zaplanowano na grudzień. W tym kontekście warto jednak przypomnieć, że rok do wyboru wykonawcy w tym zakresie miało dojść już rok temu, ale nie doszło do tego, ponieważ przetarg był źle przygotowany.

– Pozostałe przetargi (od Maksymilianowa do Kościerzyny - dop. red.) przewidziano do ogłoszenia w 2025 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2030 – dodaje PLK. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pilotaż połączeń Kolej+Bus na trasie Koronowo - Stronno - Bydgoszcz

Infrastruktura

Pilotaż połączeń Kolej+Bus na trasie Koronowo - Stronno - Bydgoszcz

inf. pras. KPSRTP, oprac. ms. 08 maja 2024

PLK unieważnia ogromny przetarg na Pomorzu

Infrastruktura

PLK unieważnia ogromny przetarg na Pomorzu

Jakub Madrjas 02 listopada 2023

Zobacz również:

Pilotaż połączeń Kolej+Bus na trasie Koronowo - Stronno - Bydgoszcz

Infrastruktura

Pilotaż połączeń Kolej+Bus na trasie Koronowo - Stronno - Bydgoszcz

inf. pras. KPSRTP, oprac. ms. 08 maja 2024

PLK unieważnia ogromny przetarg na Pomorzu

Infrastruktura

PLK unieważnia ogromny przetarg na Pomorzu

Jakub Madrjas 02 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5