Po ponad roku od ogłoszenia przetargu PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniła wykonawcę pierwszego etapu kompleksowej przebudowy linii 201 przecinającej Kaszuby. Wybrano wykonawcę odcinka z Somonina do Gdańska Osowej, a także elektryfikacji linii 229 Glincz – Kartuzy. Inwestycja jest bardzo opóźniona. Ma skończyć się w 2027 roku.
Jak poinformowała w komunikacie prasowy PLK, realizacji zadania „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” podejmie się konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Wszystkie te spółki są powiązane kapitałowo z zamawiającym - PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
Modernizacją zostanie objęte 28 km linii kolejowej 201 wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją. – Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu PLK przygotują dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewniony zostanie wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – czytamy w komunikacie.
PLK zaznacza, że w ramach zadania przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy.
Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut.
Oferta spółek w konsorcjum opiewa na 1 253 589 722,58 zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.
Warto zaznaczyć, że elektryfikacja linii 201 pozwoli w końcu na wykorzystanie potencjału zelektryfikowanej kilkanaście miesięcy temu linii PKM (zarządzanej nie przez PLK, lecz przez spółkę PKM). Wówczas np. z Gdańska do Kartuz po całej podstawowej trasie będzie można jeździć elektrycznymi pociągami, a nie, jak obecnie, spalinowymi lub hybrydowymi (
więcej o nich piszemy tutaj).
Zgodnie z pierwotnymi założeniami prace na linii 201 powinny być zakończone w 2023 roku. Tymczasem prace do tej pory prowadzone były tylko na odcinkach powiązanych z zasadniczą modernizacją. Udało się np. wyremontować tzw. bajpas kartuski, gdzie
mają już miejsce kursy pociągów z Gdańska do Kartuz (to trasa alternatywna dla podstawowej – przez lotnisko) oraz linię nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy.
Na wykonawcę kolejnego ważnego kontraktu na linii 201 wciąż czekamy. Chodzi o odcinek "A" Kościerzyna – Somonino, gdzie obecnie trwa procedura i gdzie wskazano już na najlepszą ofertę Budimeksu, a podpisanie kontaktu zaplanowano na grudzień. W tym kontekście warto jednak przypomnieć, że rok do wyboru wykonawcy w tym zakresie
miało dojść już rok temu, ale nie doszło do tego, ponieważ przetarg był źle przygotowany.
– Pozostałe przetargi (od Maksymilianowa do Kościerzyny - dop. red.) przewidziano do ogłoszenia w 2025 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2024-2030 – dodaje PLK.