W konkursie na identyfikację wizualną dworca Centralnego zwyciężył projekt dwóch młodych artystek Anety Lewandowskiej i Joanny Fidler-Wieruszewskiej. – Udział w konkursie był dla nas przede wszystkim wyzwaniem. Zaproponować znak graficzny do tak znanego i szeroko dyskutowanego obiektu jakim jest dworzec Centralny nie było rzeczą łatwą. Dla nas dworzec jest ikoną polskiego modernizmu – informują projektantki.
Jak poinformowało wczoraj PKP SA (więcej), o wygranej zdecydował przede wszystkim minimalistyczny, nowoczesny design, zaproponowany przez autorki. Logo nawiązuje formą do rozkładów jazdy pociągów i punktów na mapie. Projekt łączy w sobie stylistykę retro ze współczesnym przesłaniem.
Zwyciężczynie konkursu, Aneta Lewandowska i Joanna Fidler-Wieruszewska, są studentkami V roku na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Mają za sobą już pierwsze sukcesy w świecie designu.
– Propozycja przedstawiona przez nas w konkursie nawiązuje do minionych czasów, ponieważ był to jeden z wymogów organizatorów zapisanych w briefie. Logo nie jest jedynie nawiązaniem do linii komunikacyjnych – informuje Lewandowska i Fidler-Wieruszewska. – Jest również graficznym wyrażeniem nazwy "Warszawa Centralna" – koło (jako centrum) znajdujące się na środku linii znaku, pomiędzy dwoma wyrazami tworzącymi nazwę. Wierzymy, że prosty znak przyczyni się do poprawy wizerunku dworca oraz pomoże w ujednoliceniu wizualnego chaosu, który powstał na przestrzeni lat – mówi Lewandowska i Fidler-Wieruszewska.
W pracy konkursowej pojawiły się hasła "ale odjazd" oraz "wars+sawa". Jak informują artystki, w trakcie prac na projektem na pewno pojawi się ich więcej.
Według artystek dworzec Centralny w Warszawie oraz Pałac Kultury i Nauki to dwa z najbardziej rozpoznawalnych miejsc Warszawy. – Uważamy, że tego typu architektura powinna być pielęgnowana bez względu na to czy czasu PRL-u budzą dobre czy też złe skojarzenia. Jeśli zaczniemy wyburzać budynki związane z historia Warszawy, to stolica stanie się nijakim miejscem bez przeszłości, której nie należy się wstydzić – informują autorski zwycięskiego projektu. – Ważne, aby przy modernizacji tego typu obiektów brali udział architekci i projektancki z najwyższej półki – dodają.
– Cieszy nas fakt, że coraz więcej dworców kolejowych w Polsce jest restaurowanych z dobrym skutkiem. Widać to na przykładzie dworca Warszawa Wschodnia, PKP Powiśle czy też PKP Ochota. Dobrze, że mimo modernizacji została zachowana bryła oraz pierwotny charakter dworca. Mamy nadzieje, że dyskusje na temat dworca Centralnego, które trwają do dziś, zakończą się ocaleniem tej perły architektury – podkreślą w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” projektantki.
Już w grudniu br., przy okazji 38. urodzin Dworca Centralnego, będzie można sprawdzić jak logo prezentuje się w dworcowej przestrzeni. Zainteresowani będą mogli zapoznać się także ze specjalnie stworzoną dla Centralnego linią produktów marketingowych.
– W związku z wygraną w konkursie niedługo podpiszemy umowę z PKP na półroczną współpracę, która jest nagrodą w konkursie, obecnie prawa do projektu jeszcze są w naszych rękach – wyjaśnią projektantki.