Dla potrzeb Wojska Polskiego w Puszczy Mariańskiej powstała nowa bocznica kolejowa. Aby połączyć ją ze stacją, PKP PLK wyremontowały część torów stacyjnych i kawałek nieużywanego drugiego toru linii 12. Przywrócenie dwutorowości na całej długości i modernizacja linii dojdzie do skutku, jeśli Polska otrzyma na ten cel fundusze z Unii Europejskiej.
Linia 12, na większości przebiegu nieczynna w ruchu pasażerskim od 2001 r., pozostaje
ważnym ciągiem towarowym. W ubiegłym roku grono zlokalizowanych przy niej klientów kolei powiększyło się o skład 2. Regionalnej Bazy Materiałowej Wojska Polskiego. Do obiektu doprowadzono nową bocznicę. Ponieważ odgałęzia się ona nie ze stacji, lecz bezpośrednio ze szlaku, połączenie jej z siecią kolejową wymagało także remontu krótkiego fragmentu drugiego toru, wyłączonego z użytkowania niedługo po zawieszeniu pociągów pasażerskich.
– Zarządca infrastruktury kolejowej do września 2022 roku wyremontował nieczynny tor w obrębie stacji Puszcza Mariańska. Zakres prac obejmował m. in. wymianę podkładów, wymianę podrozjezdnic rozjazdu nr 31 na stacji Puszcza Mariańska, wymianę i oczyszczenie tłucznia oraz podbicie toru – wylicza Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Wyremontowany tor zapewnia przejazd pociągów do bocznicy. Jak zaznacza, sama budowa bocznic dla potrzeb jednostek wojskowych nie jest zadaniem PKP PLK – decyzje w tej sprawie podejmują siły zbrojne.
Jakie są dalsze plany zarządcy infrastruktury wobec trasy Skierniewice – Łuków? – PKP PLK SA planują modernizację linii 12 w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027. Realizacja prac zależy od pozyskania środków finansowych – zastrzega nasz rozmówca. – Modernizacja zakłada odbudowę toru nr 2, aktualnie nieczynnego z powodu osuwiska. Ponadto zakładana jest budowa nowego mostu przez Wisłę w Górze Kalwarii, co pozwoli na prowadzenie ruchu dwutorowo na całej modernizowanej linii od Skierniewic do Łukowa – informuje Jakubowski (jednotorowa przeprawa od czasu otwarcia linii była wąskim gardłem).
Zakres modernizacji ma objąć też odbudowę przyległych stacji oraz przebudowę układu torowego i urządzeń sterowania ruchem. Przy okazji wjazd na bocznicę zostanie włączony bezpośrednio w stację Puszcza Mariańska.