Spółka Koleje Mazowieckie wyłoniła wykonawcę nowej bazy utrzymaniowej w Radomiu. Wielokrotnie przekładana inwestycja jest wreszcie blisko realizacji.
Budowa nowej bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu od lat jest sztandarowym projektem Kolei Mazowieckich. Dotąd inwestycja
nie miała jednak szczęścia, ale udało się do niej powrócić. Jak informuje przewoźnik dzisiaj (5 października 2023 r.) został rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w formule projektuj i buduj.
Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Intop Warszawa. Wartość kontraktu to blisko 75 milionów złotych brutto.
Nowy oddział zaplecza technicznego będzie zlokalizowany przy ulicy Tadeusza Mazowieckiego w Radomiu. Inwestycja będzie przeznaczona do wykonywania prac utrzymaniowych pojazdów kolejowych w poziomach utrzymania P1 – P2, a w przyszłości możliwe, że również w poziomie P3. W hali będą znajdowały się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac serwisowych minimum dwóch pojazdów kolejowych o długości nieprzekraczającej 99 metrów. Realizacja tej inwestycji ułatwi proces utrzymania pojazdów kolejowych Kolei Mazowieckich obsługujących relacje:
- Radom – Skarżysko -Kamienna,
- Radom – Warka,
- Radom – Drzewica,
- Radom – Przysucha,
-
Radom – Dęblin.
- Nowa baza w Radomiu umożliwi wykonywanie napraw na miejscu, bez konieczności przejazdu do Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Warszawie, Tłuszczu czy w Sochaczewie. To duża oszczędność czasu, która zdecydowanie wpłynie na większą efektywność eksploatacji pojazdów – podkreśla Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.
W nowym zapleczu, poza budową hali przeglądowo-naprawczej planowana jest również budowa torów postojowych wraz z siecią trakcyjną, magazynu materiałów niebezpiecznych, pomieszczenia na odpady przemysłowe, a także budynku administracyjno-biurowego oraz myjni przejazdowej z systemem przeciwoblodzeniowym. Planowany czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia zawarcia umowy z Wykonawcą. Gwarancja jakości na wybudowaną bazę utrzymaniowo-naprawczą pojazdów kolejowych w Radomiu wraz z infrastrukturą kolejową wynosi 8 lat.
- Budowa bazy w Radomiu jest nie tylko ważna dla funkcjonowania Spółki „Koleje Mazowieckie”, przewoźnika pasażerskiego, ale przede wszystkim realizacja tego projektu będzie mieć pozytywny wpływ na rozwój regionu i aktywizację zawodową społeczności lokalnej. Nowe zaplecze zapewni miejsca pracy dla około 50 mieszkańców południowej części województwa mazowieckiego. Ponadto w ciągu najbliższych czterech lat Spółka KM, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego,
pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planowanych do obsługi między innymi połączenia do Radomia - mówi Rafał Rajkowski, Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego.