W Legnicy zakończyła się rozbudowa zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru spółki Koleje Dolnośląskie. W nowoczesnym budynku znalazło się pięć torów przejazdowych o długości łącznej ok. 600 metrów. Generalnym wykonawcą inwestycji był Alstal.
Po kilkuletnich próbach i zmaganiach, Koleje Dolnośląskie w styczniu 2022 roku
podpisały umowę na nową halę serwisową. Realizacja była opóźniona -
miała zakończyć się w marcu 2023 roku. Teraz wykonawca poinformował o zakończeniu budowy.
Zaplecze techniczne Kolei Dolnośląskich znajduje się w Legnicy przy ulicy Pątnowskiej 1. Nowy budynek został dobudowany do już istniejącej hali serwisu taboru kolejowego. Pierwsza część budynku jest dwukondygnacyjna. Na parterze, znajduje się myjnia automatyczna o powierzchni pond 1000 m2 i długości ok. 120 metrów, a na piętrze zlokalizowano pomieszczenia biurowo-socjalne. Kolejną część budynku stanowi hala napraw, gdzie wykonano trzy stanowiska serwisowe – przejazdowe, ułożone na kanałach serwisowych o łącznej długości ponad 300 metrów. Trzecia część obejmuje pomieszczenia techniczne, magazynowe i warsztatowe oraz halę tokarki podtorowej.
- Bardzo cieszę się z realizacji rozbudowy zaplecza technicznego. To duży projekt, który ma olbrzymie znaczenie dla Inwestora i wszystkich pasażerów Kolei Dolnośląskich. Sporym utrudnieniem w realizacji tej inwestycji był fakt, że tuż obok znajdowały się czynne tory kolejowe oraz zakład i hala serwisowa. Wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z wysokimi standardami BHP, za co serdecznie dziękuję całemu zespołowi i wszystkim Podwykonawcom – powiedział Robert Zawadzki, Kierownik Budowy z firmy Alstal Grupa Budowlana cytowany w komunikacie.
Na dachu hali zamontowano panele fotowoltaiczne oraz urządzenia wentylacji i klimatyzacji. Wokół obiektu, na powierzchni ponad 22 000 m2, powstały bocznice kolejowe, utwardzone place manewrowe, parkingi i tereny zielone. Powierzchnia całkowita wybudowanego budynku wynosi 6598,33 m2, a kubatura aż 67105 m3. Na terenie inwestycji powstała także wiata magazynowa wysokiego składowania, stacja paliw ze zbiornikami podziemnymi dla tankowania pojazdów spalinowych oraz dwa stanowiska odfekalniania. Oba budynki posadowione są na palach żelbetowych. Obiekt wyposażony jest w nowoczesną technologię odciągu spalin, dwie suwnice oraz stanowisko laserowego pomiaru kół.
W ramach infrastruktury podziemnej wykonano zbiorniki retencyjne o pojemności 200 m3 oraz podziemne zbiorniki p.poż i technologii myjni. W ramach infrastruktury zewnętrznej wykonano trakcję kolejową, ściany oporowe - informuje wykonawca.