W połowie grudnia znów zmieni się trasa nocnego pociągu IC „Karkonosze” z Warszawy do Wrocławia i Szklarskiej Poręby. Połączenie znów będzie realizowane przez Łódź i Ostrów Wielkopolski. Dodatkowo obsłużony zostanie wielkopolski Krotoszyn i dolnośląski Milicz.
Łódź, czwarte pod względem liczby mieszkańców miasto Polski, od trzech lat nie jest obsługiwana całorocznymi codziennymi pociągami nocnymi. W grudniu 2021 r. zmieniły się bowiem trasy dwóch połączeń: IC „Karkonosze” z Warszawy do Wrocławia, Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby oraz TLK „Karpaty” z Gdyni do Krakowa i Przemyśla. Pierwszy z wymienionych kursów ma jednak ponownie pojawić się w rozkładzie jazdy stacji Łódź-Widzew i Łódź-Chojny już za ok. kwartał.
Zyska Łódź, straci Opole
Jak wynika z danych opublikowanych w prowadzonym przez PKP PLK Portalu Pasażera, od połowy grudnia nocny kurs relacji Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna pojedzie nie przez Opoczno-Południe, Włoszczowę-Północ, Częstochowę-Stradom i Opole Główne, a m.in. właśnie przez Łódź. Potwierdził to w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity. – Pociąg obsłuży także takie stacje jak Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Sieradz, Kalisz, Ostrów Wielkopolski, Krotoszyn, Milicz i Oleśnica-Rataje – uzupełnia.
Częściowo przywrócony zostanie więc układ obowiązujący do momentu wycofania „Karkonoszy” z Łodzi w 2021 r. Nie będzie jednak realizowany wjazd kieszeniowy do Łodzi Fabrycznej. Pomiędzy Ostrowem a Oleśnicą pociąg nie pojedzie zaś przez Twardogórę, a nieco okrężną trasą przez leżący na południu województwa wielkopolskiego Krotoszyn i sąsiedni, acz znajdujący się już w administracyjnym regionie dolnośląskim Milicz. Pociągi PKP Intercity docierają tam od stosunkowo niedawna, bo do 2019 r. wszystkie połączenia na odcinku Ostrów – Oleśnica kierowano przez Twardogórę.
Nie będzie powrotu nocnego Darta
O ile w 2021 r. Nocny pociąg Warszawa – Łódź – Wrocław – Szklarska Poręba był zestawiony z jednostki Pesa Dart, teraz połączenie ma być obsługiwane klasycznym składem złożonym z lokomotywy i wagonów standardu IC. – Będzie także wagon sypialny – zapowiada przedstawiciel przewoźnika. Czas przejazdu z Warszawy Centralnej do Szklarskiej Poręby Górnej ma wynieść niespełna osiem godzin, podróż z Łodzi potrwa o półtorej godziny krócej.
– Zmiana trasy jest związana z modernizacją katowickiego węzła kolejowego – tłumaczy decyzję o wprowadzeniu nowego przebiegu rzecznik PKP Intercity. Należy przy tym zaznaczyć, że już teraz „Karkonosze” omijają Katowice, nie jadąc jednak przez Łódź. W ostatnich latach trasa pociągu była korygowana już wielokrotnie, czasem więcej niż raz w trakcie obowiązywania jednego rocznego rozkładu jazdy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.