Już od 14 kwietnia do nocnego pociągu Baltic Express dołączony zostanie wagon sypialny. Nowa usługa w uruchomionym pod koniec ubiegłego roku bezpośrednim połączeniu z Trójmiasta do stolicy Czech przez Poznań i Wrocław ma charakter pilotażowy. PKP Intercity i České dráhy do końca tegorocznych wakacji mają obserwować zainteresowanie pasażerów.
W ubiegłym roku w grudniu PKP Intercity i České dráhy uruchomiły długo oczekiwane połączenia w relacji Trójmiasto – Bydgoszcz – Poznań – Wrocław – Kłodzko – Pardubice – Praga. W ramach nowej oferty pasażerowie mają do dyspozycji trzy pary pociągów dziennych oraz jedną parę pociągów nocnych. Jak informuje narodowy przewoźnik, od początku funkcjonowania Baltic Express wybrało aż 215 tys. pasażerów. To dobry prognostyk na przyszłość – mając na uwadze fakt, że nowe połączenia zostały uruchomione w sezonie zimowym, w nadchodzących miesiącach można spodziewać się jeszcze lepszych wyników przewozowych, zwłaszcza w obliczu rosnącego wśród Czechów zainteresowania polskim wybrzeżem.
Istotnym mankamentem połączenia nocnego był jednak dotychczas brak kuszetki lub wagony sypialnego. Już wkrótce ów stan rzeczy ulegnie zmianie.
Nie jest to zresztą zaskoczenie, ponieważ jeszcze w grudniu zmianę zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Spodziewamy się, że na wiosnę będziemy mieli kolejnych podróżnych, dlatego przygotowaliśmy nową usługę, wagon sypialny pozwalający jeszcze wygodniej podróżować z Czech do Polski – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity. Wagon sypialny typu 308A będzie dostępny w pociągu nocnym z Trójmiasta do Pragi od 14 kwietnia, zapewniając 26 miejsc, w tym 2 dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, poruszających się na wózkach inwalidzkich.
To niedużo, jednak należy mieć na względzie, że jest to rozwiązanie pilotażowe. Ponadto PKP Intercity nie posiada dużej ilości wagonów sypialnych, zwłaszcza o wysokim standardzie.
Trzeba tu dodać, że przewoźnik przymierza się do zakupu 35 nowych wagonów sypialnych, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”. Byłyby to pierwsze nowe wagony sypialne w parku taborowym PKP Intercity od czasu zakupu 10 sztuk typu 305Ad. Wspomniane wagony 308A powstały poprzez głęboką modernizację wagonów sypialnych wyprodukowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Modernizacja, zrealizowana przez Pesę Bydgoszcz, objęła także wymianę wózków z hałaśliwymi hamulcami klockowymi na nowoczesne wózki z hamulcami tarczowymi, co wpłynęło znacząco na poprawę komfortu jazdy.
Jak informuje PKP Intercity w komunikacie prasowym, pasażerowie podróżujący nocnym Baltic Expressem w wagonie sypialnym będą mogli liczyć na specjalny poczęstunek. W przedziale double otrzymają wodę mineralną, ciasto sękacz oraz kawę lub herbatę. Z kolei w przedziale single klient dostanie również batonika i sok owocowy. Każdy pasażer otrzyma ponadto ręcznik, mydło i chusteczki antybakteryjne. W każdym przedziale do dyspozycji pasażerów będą umywalka, lustro i szefa. Najtańsze bilety na przejazd w pełnej relacji w ramach taryfy Super Promo International będzie można nabyć za 59,90 euro. W przypadku podróży z Poznania najniższa cena wyniesie 54,90 euro, zaś z Wrocławia – 44,90 euro.
Nocny pociąg z Pragi do Gdyni odjeżdża ok. 19:00, zaś w przeciwnym kierunku – ok. 23:00. Pociągi Baltic Express pokonują całą trasę z Gdyni do Pragi w ok. 9 godzin. Czas przejazdu z Poznania wynosi natomiast ok. 5 godzin i 40 minut, zaś z Wrocławia 3 godziny i 50 minut. Obecnie w składzie pociągów znajdują się dwie grupy wagonów – krajowa i międzynarodowa. Grupa krajowa, złożona z siedmiu wagonów, jest odłączana lub podłączana (w zależności od kierunku jazdy) we Wrocławiu. Z kolei grupa międzynarodowa składa się dziś z czterech wagonów. Wraz ze wzrostem zainteresowania podróżami z Czech do Polski możliwe będzie dołączenie kolejnych wagonów.